Wat is een landingspagina en waarom worden ze vaak verkeerd ingezet?

Iedereen wil meer leads. Jij waarschijnlijk ook. Helaas is het voor veel ondernemers nog niet helemaal duidelijk hoe een landingspagina daarbij kan helpen.

Wat veel bedrijven een ‘landingspagina’ noemen, is in werkelijkheid gewoon hun homepagina, een losse dienst- of aanbodpagina of een algemene informatiepagina zonder duidelijk doel. Het gevolg? Bezoekers klikken misschien wel op jouw link in Google, maar zijn al snel weer van je website vertrokken. Zonder actie ondernomen te hebben.

In deze blog leggen we uit wat een landingspagina wel is: een doelgerichte pagina die één taak heeft (en deze taak ook naar behoren uitvoert). We vertellen je meer over waarom een goede landingspagina positief bijdraagt aan je conversie en waar het bij de meeste bedrijven structureel misgaat. Met al deze kennis kun jij het beter doen.

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een strategisch ontworpen pagina waar een bezoeker op terechtkomt, na het bewust klikken op een specifieke advertentie, e-mail, social media post of zoekresultaat. Zo’n landingspagina heeft een simpel doel, namelijk het aanzetten tot actie.

Wat deze actie is, is natuurlijk compleet afhankelijk van jouw bedrijf en bedrijfsdoelen. Bezoekers die op een landingspagina terechtkomen kunnen worden aangespoord om zich in te schrijven voor een nieuwsbrief, een intake aan te vragen, een product te kopen of een dienst af te nemen.

Een landingspagina leidt tot actie, zoals het aanvragen van een adviesgesprek via Calendly

Wat is een landingspagina niet?

Zoals eerder aangegeven wordt de landingspagina vaak verward met de homepagina of een dienstenpagina.

Een homepage is bedoeld als overzicht. Het beantwoordt vragen als ‘Wie ben je?’, ‘Wat doe je?’ en ‘Waar kan de bezoeker meer vinden?’ Over het algemeen staan er veel Call To Actions en interne links op deze pagina. Dit is voor een homepage geen probleem. Je moet alleen niet verwachten dat een bezoeker een actie zal uitvoeren. Hij wordt namelijk alle kanten op gestuurd.

Een dienstenpagina is vooral informatief van aard. De bezoeker kan hier meer lezen over wat ze kunnen verwachten en hoeveel dit (ongeveer) zal kosten. Vaak zijn dit soort pagina’s toch redelijk breed en algemeen.

Een goede landingspagina zoomt in op één specifieke dienst, één specifieke doelgroep en één specifieke actie. Alles op de pagina is geoptimaliseerd om die actie zo aantrekkelijk en logisch mogelijk te maken.

Belangrijkste kenmerken van een sterke landingspagina

  • Gericht op één conversiedoel
    Alles op de pagina werkt toe naar één duidelijke actie. Geef bezoekers geen keuzestress door verschillende oplossingen aan te bieden.

  • Geen afleiding
    Je wilt dat je bezoeker actie onderneemt. Leidt hen dus niet af met teveel poespas, zoals gifjes, grote afbeeldingen of blogposts.

  • Duidelijke en overtuigende teksten
    De tekst op een landingspagina hoort niet ‘informatief’ te zijn. De copy moet juist overtuigen. Richt je bij het schrijven van een landingspagina op de pijnpunten, verlangens en bezwaren van de bezoeker. En schrijf altijd met conversie in gedachten.

  • Sterke relevantie met de klokbron
    De belofte die je doet in je advertentie of link? Die moet één-op-één aansluiten op wat je op de landingspagina levert. Inconsistentie is dodelijk voor vertrouwen én conversie.

Hoe landingspagina’s verkeerd worden ingezet

Veel bedrijven denken dat ze één of meerdere landingspagina’s hebben. Maar in werkelijkheid is er sprake van een standaardpagina zonder achterliggende strategie. Wij delen de meest voorkomende fouten en vertellen je waarom ze je conversie om zeep helpen.

1. Homepagina wordt ingezet als landingspagina

De homepage is bedoeld als startpunt voor alle soorten bezoekers. Maar een landingspagina is bedoeld voor één specifieke doelgroep met één specifieke intentie. Wie vanuit een zoekopdracht of advertentie op je homepage belandt, raakt snel de weg kwijt. 

Stel je voor: iemand zoekt op “Website voor makelaars” en klikt op het bijhorende zoekresultaat. Maar in plaats van een scherpe pagina over webdesign gericht op de makelaardij, komt die persoon terecht op je algemene homepagina met allerlei informatie over je team, missie, al je diensten en al je klanten. Dit is veel te overprikkelend. Het is alsof je een boekwinkel inloopt met de vraag “Heb je iets over architectuur” en dat de persoon achter de balie antwoordt met: “Kijk gerust even rond”.

Een homepagina is in veel gevallen niet duidelijk, relevant of overtuigend genoeg om aan te zetten tot actie.

2. Te veel afleiding

Een sterke landingspagina is sturend. Maar veel van dit soort pagina’s zijn toch nog té afleidend. Waar moet je naar op zoek als je menu’s, zijbalken, interne links, afbeeldingen, icoontjes, CTA’s en lange lappen tekst te zien krijgt?

Voor conversie is focus nodig. De pagina moet in lijn staan met de zoekintentie van je bezoekers. Leidt hem hierin mee en geef hen aan het eind van het pad één duidelijk keuze onder één duidelijke knop.

Een te drukke landingspagina kan ervoor zorgen dat een bezoeker je pagina weer verlaat zonder actie te ondernemen.

3. De belofte uit de advertentie wordt niet waargemaakt

Als je in je advertentie of meta-beschrijving iets belooft, dan moet de landingspagina dat waarmaken. Het klinkt niet meer dan logisch, maar toch is het iets wat nog vaak mis gaat. Een meta-beschrijving die roept “Laat een professionele one-page website maken: Strak, snel en doelgericht” en vervolgens linkt naar een algemene pagina over allerlei soorten websites, van webshops tot meertalige platforms, zorgt ervoor dat de bezoeker direct de draad kwijtraakt.

Er is geen overeenkomst tussen de zoekintentie van de bezoeker en de pagina waarop hij belandt. Dit gebrek aan aansluiting zorgt voor een gebrek aan actie. Het enige waarin het resulteert zijn hoge bouncerates en lage conversie ratio’s.

4. De bezoeker wordt niet meegenomen in de copy

Website copy is van enorm belang. Al helemaal op een landingspagina. De grootste fout die veel bedrijven maken, is het schrijven vanuit hun eigen perspectief: “Wij zijn gespecialiseerd in…”, “Wij bieden…”, “Wij geloven…”.

Maar een bezoeker denkt niet in ‘wij’, maar in ‘ik’. Wat krijgt de bezoeker als hij klant wordt? Wat levert dit voor hem op?

Met een goede landingspagina laat je zien dat je jouw doelgroep begrijpt. Niet alleen in wat je zegt, maar ook in hoe je het zegt. Met taal die aansluit op hun situatie, hun vragen, hun fase in de klantreis.

Hoe een goede landingspagina eruit hoort te zien

Je begrijpt het nu wel, maar een sterke landingspagina doet maar één ding. Het leidt de bezoeker doelgericht naar conversie. Geen sprake van afleiding. Geen twijfel zaaien en geen omwegen bieden. Maar wat zijn precies de kenmerken van een effectieve landingspagina?

1. Sluit aan op de intentie van de zoeker

Of iemand nu terechtkomt op je pagina via een zoekresultaat, advertentie of e-mail, het maakt niet uit. Wat wel belangrijk is, is dat de inhoud van je pagina direct moet aansluiten op de verwachtingen van de bezoeker. Als je pronkt met een titel als “WordPress specialist Amsterdam”, dan moet de bezoeker dit ook letterlijk terug zien. In de kop, in de tekst en in het aanbod.

2. Eén enkele keuze

Een sterke landingspagina is zwart-wit. Het is ja of nee. Er is geen sprake van een grijs gebied, een misschien, de mogelijkheid om andere opties te bekijken of om later nog maar eens terug te komen. De bezoeker moet één duidelijke actie voorgeschoteld krijgen. Hij doet het of hij doet het niet. Juist deze helderheid zorgt voor resultaat.

3. Visueel helder, inhoudelijk overtuigend

Het oog wil natuurlijk ook wat. Het design van een landingspagina ondersteund de inhoud (niet andersom). Maar houdt hierbij in gedachte dat je de bezoeker niet wilt afleiden. Je wilt een visuele hiërarchie die de aandacht naar de juiste plekken leidt. Koppen die scannen makkelijk maken. Witruimte die ademt. Teksten in overzichtelijke blokken die overtuigen in plaats van informeren.

Zorg er daarnaast voor dat de teksten raken. Zorg ervoor dat ze in lijn staan met het taalgebruik van je doelgroep. Wees niet te algemeen of beschrijvend, maar juist specifiek, krachtig, herkenbaar en actiegericht. 

4. Sociale bewijskracht op de juiste plekken

Social proof maakt het verschil. Echt waar. Denk aan klantreviews, logo’s van opdrachtgevers, benoemingen of keurmerken. Maar dan wel op strategische plekken. Bijvoorbeeld vlak voor de conversieknop, bij bezwaren of onder je aanbod.

Een goede landingspagina maakt gebruik van social Proof

5. Getest, geoptimaliseerd en meetbaar

Goede landingspagina bouw je niet zomaar. Ze worden gebouwd, enkele tijd getest en waar nodig bijgestuurd. Welke titel werkt beter? Wat is de perfecte plek voor de CTA? Welke volgorde houdt de aandacht het beste vast? Door je landingspagina’s meetbaar te maken en regelmatig en actief te optimaliseren haal je er pas echt uit wat erin zit.

De perfecte landingspagina: Zo maak je hem

Je hoeft (gelukkig) niet je hele website om te gooien om er meer conversie uit te halen. Wat je wél moet doen is een aantal gerichte landingspagina’s maken die aansluiten op je doelgroep, campagnes en klantreis.

1. Maak specifieke landingspagina’s voor campagnes

Gebruik je advertenties? Of stuur je verkeer via e-mail of social media? Zorg dan dat je voor elke campagne een passende landingspagina hebt. Eén boodschap, één belofte, één actie.

2. Zet pagina’s op per dienst, doelgroep of zoekintentie

In plaats van één algemene pagina over “onze diensten”, is het tactischer om drie verschillende landingspagina’s te maken. Eén voor “webdesigner Amsterdam”, één voor “webdeveloper Amsterdam” en één voor “WordPress specialist Amsterdam”. Hoe specifieker en concreter je bent, hoe groter de kans op conversie.

3. Denk vanuit de funnel

Niet iedere bezoeker is klaar om klant te worden. Dit is afhankelijk van de fase van de klantreis waarin de bezoeker zich bevindt. Stel je landingspagina’s hier dan ook op af.

In de bewustwordingsfase wil iemand begrijpen wat het probleem is. In de overwegingsfase wil iemand weten of jouw oplossing past en in de conversiefase wil iemand vooral snel en overtuigend geholpen worden.

Eén landingspagina kan niet al die fases tegelijk bedienen, want de acties in de verschillende fases zijn niet hetzelfde. In dit geval is het slim om drie gerichte landingspagina’s te maken.

De ideale funnel

Een landingspagina is geen homepage of een mooiere versie van je dienstenpagina’s. Het is een conversiemachine gebouwd om één ding te doen: een bezoeker veranderen in een lead of klant.

Door slim in te zetten op intentie, focus en relevantie, voorkom je dat mensen afhaken vóór ze überhaupt iets van je hebben gezien. En met gerichte pagina’s per campagne, doelgroep of fase in de klantreis, bouw je geen algemene website, maar een systeem dat voor je werkt.

Wil je méér uit je verkeer halen? Begin met betere pagina’s.

Vrijblijvend
kennismaken?

Heb je vragen over dit blog of wil je even sparren over jouw website, webshop of app? Dat kan! We denken graag met je mee. 

Bekijk ook