Het belang van een professioneel webdesign

BrandingWebdesign

Inhoudsopgave

Vandaag de dag heeft elke onderneming een goede en professionele website nodig. Het vormt de basis voor een succesvol bedrijf. Het is belangrijk dat de online aanwezigheid jouw bedrijf en bijbehorende waarden zo goed mogelijk weerspiegelt. Dit betekent dat je website er zo professioneel mogelijk uit moet zien. Maar hoe krijg je dit precies voor elkaar? In dit artikel gaan we in op het belang van een professioneel webdesign en alle bijbehorende onderdelen. Benieuwd? Lees snel verder. 

Een professioneel webdesign: wat is het nou precies?

Een professioneel webdesign verwijst naar een ontwerp van een website of webshop die voldoet aan hoge normen van esthetiek, gebruiksvriendelijkheid, functionaliteit en prestaties. Het ultieme doel van een professioneel webontwerp is om een positieve indruk achter te laten op bezoekers en potentiële klanten. Daarnaast ondersteunt een goed design de doelstellingen van jouw onderneming, vergroot het de conversies, helpt het met het opbouwen van merkloyaliteit en dient het als middel om informatie te delen met anderen.

professioneel webdesign

En waarom is het zo belangrijk?

Tegenwoordig doen meer dan 80% van de consumenten hun aankopen op het internet. Daarnaast wordt het internet door hen ook veel gebruikt om onderzoek te doen naar bepaalde producten of diensten. Wanneer een potentiële klant op jouw website terechtkomt, wil je natuurlijk dat hij of zij blijft plakken. Een professioneel webdesign kan hier enorm bij helpen, of het nu gaat om een one pager of een uitgebreide site. Het is belangrijk om het belang van een goed design niet langer te onderschatten. 

Professionele uitstraling: de eerste indruk

Websitebezoekers bepalen binnen twee seconden of zij of op jouw website willen blijven hangen of terug ‘bouncen’ naar de zoekmachine waar zij vandaan kwamen. Het is dus belangrijk om een ontwerp te hebben dat ervoor zorgt dat mensen zo lang mogelijk geboeid blijven. Wanneer jouw webdesign niet meer van deze tijd is, zorgt dit voor een slechte eerste indruk. Dit wil je natuurlijk voorkomen. Een sterk, professioneel webdesign geeft een betrouwbare uitstraling. Je laat als bedrijf zien dat je je zaken op orde hebt! Jouw onderneming straalt direct meer professionaliteit, betrouwbaarheid en vertrouwen uit. Laat met jouw website dus een goede eerste indruk achter! 

Brand identity: het perfecte plaatje

Een goede website weerspiegelt de waarden en de identiteit van een bedrijf. Een professioneel ontworpen site neemt de huisstijl van een bedrijf in overweging. Denk hierbij aan de kleuren en lettertypen die je als bedrijf toepast, maar ook aan de tone of voice en uiteraard je logo! Een goede webdesigner zorgt ervoor dat al deze elementen op een consistente manier terugkomen in het ontwerp. Heb je nog geen huisstijl, of is ‘ie verouderd? Geen probleem, we helpen hier graag bij!

Een goede huisstijl is een belangrijk onderdeel van een professioneel webdesign.

UX: de gebruikerservaring

Niet alleen de uitstraling is belangrijk voor een eerste indruk, ook de gebruikerservaring speelt een grote rol! Wanneer jouw site een onduidelijke navigatie, trage laadtijden en overvolle pagina’s heeft, wordt de gebruikerservaring van je websitebezoekers op een negatieve manier beïnvloed. Wanneer een bezoeker niet gemakkelijk kan vinden wat ze zoeken, haakt hij of zij snel af. Een professioneel webdesign gaat dus niet enkel om de esthetiek van een website, maar ook over het gebruiksgemak! 

SEO: zoekmachine optimalisatie

Een goed ontworpen website is niet enkel geoptimaliseerd voor de gebruiker, maar ook voor zoekmachines zoals Google. Een goede zoekmachine optimalisatie zorgt ervoor dat jouw website in de zoekresultaten van Google verschijnt. Een snelle laadtijd, mobiele optimalisatie, gestructureerde gegevens, content optimalisatie en linkbuilding dragen stuk voor stuk bij aan de verbetering van SEO. Een goede zoekmachine optimalisatie zorgt ervoor dat er meer mensen op jouw website terechtkomen. 

Conversie optimalisatie: klik, klik, klik

Een professioneel webdesign zorgt ervoor dat bezoekers je site gemakkelijk vinden en meer tijd op je website doorbrengen. Ze zijn tevreden over wat ze zien en vinden de informatie waar ze naar op zoek zijn snel. Hartstikke goed! Een sterk ontwerp is gericht op het sturen van bezoekers naar de gewenste acties. Door de toevoeging van call-to-action knoppen, een layout op basis van het AIDA-principe en de implementatie van de zeven principes van Cialdini, kan de conversiegraad op jouw website of webshop worden vergroot. Dit betekent meer kliks, meer leads en meer sales!

Onderscheiding van de concurrentie

De online wereld is enorm bevolkt. Het is dus erg belangrijk om op te vallen tussen al je concurrenten. De kans is enorm dat een potentiële klant jouw bedrijf vergelijkt met twee, vijf, tien, misschien wel vijftien concurrenten! Het is daarom cruciaal om een website te hebben met een sterk, professioneel design en opvallende elementen. Neem de touwtjes in eigen handen (of besteed de taken uit) en zorg ervoor dat de consument voor jou kiest! 

Een professioneel webdesign: het perfecte recept

Gebruikservaring

Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen is de gebruikservaring erg belangrijk voor een professioneel ontwerp van jouw website of webshop. De ervaring van de bezoeker kan worden geoptimaliseerd door te werken aan een sterke website lay-out, een duidelijke navigatie en een responsive design. 

Website lay-out & navigatie

Een websitebezoeker heeft een aantal eisen wanneer hij of zij op jouw pagina belandt. Zo wil een potentiële klant de belangrijkste informatie zo snel mogelijk kunnen vinden. Ook zijn zij op zoek naar een website die makkelijk te navigeren is. Daarnaast geven zij een voorkeur aan websites die duidelijk zijn vormgegeven. Voorziet jouw website niet aan deze behoeften van de online consumenten? Dan kun je je website laten vernieuwen. Houd bij het ontwerpen van je website goed rekening met de doelgroep en vraag je af waar ze naar op zoek zijn.

Heb jij een boekenblog? Dan zijn mensen waarschijnlijk eerder op zoek naar aanbevelingen dan naar een contactpagina. Dit kan natuurlijk ook andersom zijn. Wanneer je een massagestudio hebt, zijn mensen eerder op zoek naar de contactgegevens dan naar een blog over de beste massageoliën. Op basis van de behoeften van de doelgroep kun je je pagina zo indelen dat de belangrijkste informatie makkelijk te vinden is. 

Responsive design

Steeds meer mensen gebruiken hun mobiele apparaten om op het internet te surfen. Een responsive webdesign is daarom echt een must! Een responsive website of webshop past zich automatisch aan naar het formaat van verschillende soorten schermen. Van laptops tot mobiele telefoons en tablets. Wanneer je website niet is geoptimaliseerd voor verschillende apparaten kan dit leiden tot irritatie en een verlies van vertrouwen bij potentiële klanten. 

professioneel webdesign is responsive

Visuele elementen

De visuele elementen op je website moeten hand in hand gaan met je huisstijl. De visuele onderdelen van een huisstijl omvatten onder andere het logo, de typografie, de kleuren en natuurlijk de visuals. De kleuren van jouw brand identity komen in al deze elementen terug en zijn dus enorm belangrijk! Als online ondernemer wil je je potentiële klanten enigszins beïnvloeden. Bij het kiezen van de kleuren die passen bij jouw corporate identity is het van belang om de kleurenpsychologie in het achterhoofd te houden. Kleuren roepen namelijk bepaalde emoties op bij de bezoeker van je website. Kies dus voor een klein palet dat visueel aantrekkelijk is, jouw merkidentiteit weerspiegelt en de juiste emotie en sfeer oproept. 

professioneel webdesign is afgestemd op kleurenpsychologie

Content

Een professioneel webdesign is weinig waard op het moment dat de site vol staat met content van matige kwaliteit. Om bezoekers op je website te houden is het enorm belangrijk om hen waardevolle, overtuigende en relevante content te bieden. Hiermee verhoog je je autoriteit en geloofwaardigheid. Sterke webteksten laten namelijk zien dat je veel kennis hebt binnen je branche. Ook draagt goede content bij aan jouw positie in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Een goede positie betekent dat je sneller wordt gevonden door potentiële klanten. Al met al, professionele content is van essentieel belang om je doelgroep aan te trekken, te boeien en te behouden. Het (laten) creëren van content is een waardevolle investering voor je website en bedrijf. 

Professioneel webdesign uitbesteden

Het ontwerpen en ontwikkelen van een professioneel webdesign is een vak apart. Met de juiste tools ben je in staat om een simpel ontwerp te creëren, maar het ontwikkelen van een sterk design vergt veel kennis en ervaring. Het is daarom een goed idee om het ontwerpen van een professioneel design over te laten aan een digitale agency. 

Bij Gaia Digital helpen we graag bij de totstandkoming van professionele webdesigns. Hierbij is het belangrijk om stil te staan bij de identiteit van je bedrijf. Er zullen vragen worden gesteld als “Wie ben je en wie wil je zijn?”, “Hoe onderscheid je je van de concurrentie?”, “Wie is de doelgroep?” en “Welke kernboodschap wil je aan hen overbrengen?”

Het ontwikkelen van een nieuw, sterk én professioneel webdesign vereist een goed proces. Bij Gaia Digital volgen wij dit stappenplan: 

  1. Kennismaking. Zoals al eerder genoemd, is de identiteit van een bedrijf één van de uitgangspunten voor het creëren van een professioneel webdesign. Ook zullen we vragen stellen over de doelgroep en jullie missie en visie.
  2. Concurrentieanalyse. Om ervoor te zorgen dat jullie je kunnen onderscheiden van de concurrentie wordt er door ons een analyse uitgevoerd. Wat doen zij wat jij beter kunt doen?
  3. Gut test. Wij willen jullie input. Het gaat niet enkel om wat wij mooi vinden. We willen graag van jullie horen wat jullie voorkeuren zijn. Door middel van een gut test komen we hier achter.
  4. Het eerste ontwerp van de homepagina. Wij werken op basis van de kennismaking, de analyse en de gut test verschillende ontwerpen uit. Deze zullen we jullie presenteren zodat er feedback kan worden gegeven.
  5. Het ontwerp van de website. Op basis van de feedback, ontwerpen we de overige pagina’s op de website. Wederom ontvangen wij graag feedback. Hiermee creëren we een website die echt bij jou past.
  6. Het bouwen van de website. Ben je tevreden met alle ontwerpen? Mooi! Dan beginnen we nu met het bouwen van de website. Zodra deze fase is afgerond kan je nieuwe professionele site live! 

Over een professioneel webdesign kan lang worden nagedacht en wij bieden graag de extra hulp. Door middel van een nauwe samenwerking komen we gezamenlijk tot een prachtig, sterk en professioneel webdesign. Wij hebben er zin in! Jij ook?

Aanbevolen blogposts

Website met de kenmerken van een goede website op een half dichtgeklapte laptop