Ben jij ondernemer? Dan is de kans groot dat je de bezoekers van je website wil beïnvloeden om bepaalde keuzes te maken. Zo wil je dat ze op knoppen klikken, zich inschrijven voor de nieuwsbrief, of een product kopen. Deze beïnvloeding kan aan de hand van sterke teksten of door de toepassing van de principes van Cialdini. Maar wist je dat kleuren ook invloed hebben op de keuzes die mensen maken?
Wat is kleurenpsychologie?
Kleurenpsychologie is de studie die onderzoek doet naar de betekenis van kleuren en de invloed die deze kleuren hebben op menselijk gedrag. Het doel hiervan is om te begrijpen hoe en waarom verschillende kleuren ons gedrag, onze gevoelens en onze besluitvormingsprocessen beïnvloeden. Deze vorm van psychologie wordt op enorm veel gebieden gebruikt, van interieurontwerp tot kunst en van online marketing tot webdesign.
En waarom is het zo belangrijk?
Kleuren hebben een enorm sterke invloed op onze emoties en kunnen in de wereld van webdesign en huisstijlen dus goed worden ingezet om een specifieke boodschap aan het publiek over te brengen. Ook kunnen kleuren worden toegepast om bepaalde handelingen uit te lokken. Het kiezen van de juiste kleuren voor jouw huisstijl is van essentieel belang voor het opbouwen van jouw merkidentiteit. Deze kleuren komen namelijk terug in jouw logo, website, webshop en op kantoor. Wanneer je bekend bent met de effecten van de verschillende kleuren, ben je goed in staat om jouw doelstellingen te behalen.
Kleurenpsychologie toegepast op webdesign
Kleurenpsychologie is enorm belangrijk in de wereld van online marketing, websites en webshops. Voor een goede website heb je een huisstijl nodig en een groot onderdeel hiervan is het gebruik van een aantal kleuren. Het kiezen van de juiste kleuren is enorm belangrijk! Je wil de verschillende tinten namelijk inzetten om bepaalde emoties en reacties uit te lokken.
Als je de effecten en symboliek van de verschillende kleuren begrijpt, kun je deze gerichter toepassen op jouw online platform. Dus… wat betekenen al die kleuren en wat voor psychologische impact hebben ze? We zetten hier de kleurenpsychologie voor je uiteen!
Rood
Wil je opvallen? Kies dan voor rood! Volgens de kleurenpsychologie is rood een kleur die snel de aandacht trekt en stimulerend en activerend werkt. Dit is ook de reden dat waarschuwingsborden en brandweerwagens rood gekleurd zijn. Wil jij dat je Call-to-Action-knoppen er duidelijk uitspringen? Dan kan de kleur rood een goede optie zijn.
De verschillende rode tinten stralen kracht, activiteit, passie, vitaliteit, dynamiek en erotiek uit. Rood kent echter ook ongunstige effecten. Zo associëren wij rood met agressie, woede, rivaliteit en dominatie.
Coca-Cola, Levi’s, YouTube, Netflix, het Rode Kruis, RedBull, XXL Nutrition
Roze
In de kleurenpsychologie wordt roze vaak gebruikt om liefde aan te duiden en wordt vaak in verband gebracht met vrouwelijkheid. De intensiteit van de verschillende roze tinten is bepalend voor het gevoel wat er wordt opgeroepen. Zo brengt pastelroze een kalmerend effect teweeg, terwijl magenta vrolijkheid en energie uitstraalt.
Roze straalt naast liefde, vrouwelijkheid en vrolijkheid, jeugdigheid en opwinding ook een gevoel van speelsheid, beleefdheid en benaderbaarheid uit.
Sommige mensen vinden roze nog steeds kinderlijkheid, behoeftigheid, hulpeloosheid en zwakte uitstralen. Het is dus belangrijk om rekening te houden met jouw doelgroep en hun mening over de kleur. Zullen zij jouw gebruik van roze appreciëren of zorgt het er juist voor dat ze zich distantiëren van jouw bedrijf?
Victoria Secret, T-Mobile, Barbie
Geel
Hoe voel jij je wanneer de zon schijnt? Je zit dan lekker in je vel, of niet? Dit komt door de gele gloed die de zon uitstraalt. Geel is volgens de kleurenpsychologie een fantastische kleur om de aandacht mee te trekken, denk ook maar eens aan reflecterende veiligheidshesjes en ambulances! Onze ogen verwerken gele tinten vaak eerder dan andere kleuren. Net als rood is geel dus een goede kleur voor Call-to-Actions!
Geel roept vaak positieve emoties op, zoals levenslust, plezier, geluk, nieuwsgierigheid, spontaniteit, openheid, creativiteit, wijsheid, blijdschap en zelfvertrouwen.
Bepaalde tinten geel of overmatig gebruik hiervan kunnen echter ongunstige effecten hebben. Zo kan geel irritantie, overprikkeling en nervositeit oproepen.
Zwitsal, IKEA, McDonald’s, Burger King
Oranje
Oranje is een kleur die is ontstaan uit de warme combinatie van rood en geel. Oranje is een geschikte kleur om de aandacht ergens op te vestigen. Het is je misschien al eens opgevallen dat veel ‘toevoegen aan winkelwagen’ en ‘nu bestellen’-knoppen oranje gekleurd zijn. In de wereld van online marketing is oranje vaak een zachter alternatief voor rood. Het trekt gemakkelijk de aandacht, zonder al te opdringerig te zijn!
Oranje wordt geassocieerd met speelsheid, gezelligheid en warmte, vriendelijkheid, jeugdigheid, energie, frisheid, optimisme, avontuurlijkheid
en vitaliteit.
Pas op! Want oranje kan ook te jeugdig ogen waardoor het als kinderachtig kan worden geassocieerd. Ook zijn sommigen van mening dat oranje een goedkope en frivole kleur is.
Fanta, Coolblue, Nickelodeon,
Bruin
Bruin is een donkere variant van oranje. Het is de kleur van zand, modder, hout en aarde. Een erg natuurlijke tint dus. We associëren de kleur met warmte, herfst en gezelligheid. Al met al wordt bruin als een mannelijke tint gezien. Het is dan dus ook de perfecte kleur wanneer jouw doelgroep voornamelijk bestaat uit mannen! In de laatste paar jaren worden lichtere tinten bruin ook vaak ingezet om een gevoel van minimalisme, neutraliteit en kalmte te creëren.
In beide gevallen stralen de verschillende bruine tinten een warm, geruststellend, stabiel, veilig en betrouwbaar gevoel uit.
Let er echter op dat je niet te veel bruintinten gebruikt op je website of webshop. Dit kan namelijk saai, oubollig en levenloos overkomen.
Louis Vuitton, M&M, Magnum, Nespresso, UGG
Blauw
Blauw is een kleur die in de natuur veel voorkomt, denk hierbij aan de zee en de lucht! Blauw is voor veel mensen hun lievelingskleur! Het is dus slim de kleur in overweging te nemen wanneer je een huisstijl ontwikkelt.
Blauw wordt geassocieerd met vertrouwen, loyaliteit, stabiliteit, intelligentie, eerlijkheid, tevredenheid, vriendelijkheid en geduld. Veel grote tech- en media bedrijven gebruiken de kleur om een gevoel van vertrouwen bij hun (potentiële) klanten op te roepen.
Blauw kan echter ook als negatief gezien worden. Zo houdt de kleur verband met gevoelens van verdriet en depressie (“feeling blue”). Ook kunnen bepaalde blauwe tinten kil, afstandelijk en conservatief zijn, waardoor ze een afstand lijken te creëren tussen jouw bedrijf en de doelgroep.
Facebook, Skype, PayPal, Unilever, LinkedIn, Albert Heijn, de politie, Rijksoverheid
Groen
Net als blauw, is groen een kleur die we vaak in de natuur tegenkomen. In de wereld van (online) marketing wordt de kleur dan ook vaak ingezet om duurzaamheid en ecologie te symboliseren. Het is een populaire keuze onder de merken die zichzelf als milieuvriendelijk willen positioneren.
Ook is groen de kleur die veelal wordt geassocieerd met gezondheid, genezing, rust, ontwikkeling, vruchtbaarheid, vernieuwing, groei, frisheid, vertrouwen, harmonie en levendigheid.
Net als bij elke andere kleur kan groen ook als ongunstig worden gezien. Zo kan groen gevoelens van verveling, jaloezie, bederf en verval oproepen.
Starbucks, Heineken, Spotify, Greenpeace, Samsung, Hello Fresh
Paars
Paars wordt al eeuwenlang gebruikt door mensen met een elitaire status. Vandaag de dag wordt paars in de kleurenpsychologie nog steeds geassocieerd met luxe, stijl, rijkdom en zelfs spiritualiteit! Dit laatste komt omdat paars ook vaak wordt gebruikt in de wereld van mysterie, magie en het bovennatuurlijke.
Paars is een kleur die niet erg vaak wordt gebruikt in de online marketing. Door het gebruik hiervan kun je jezelf onderscheiden van de concurrentie (vandaar ook onze huiskleuren!).
Paars roept veel positieve emoties en gevoelens op. Zo wordt het geassocieerd met kalmte, creativiteit, luxe, comfort, eerlijkheid, wijsheid en leiderschap.
Echter kan paars ook als decadent en goedkoop worden gezien.
Gaia Digital, Andrélon, Milka, Hallmark
Zwart
Zwart is de donkerste tint die we kennen en is een tint met veel verschillende eigenschappen. Zwart kan intimiderende associaties hebben die zowel positief als negatief ingezet kunnen worden.
Aan de ene kant wordt zwart gezien als tijdloos, klassiek, elegant, waardig, autoritair, degelijk, verfijnd en krachtig.
Aan de andere kant kan zwart in de westerse cultuur pessimistische gevoelens zoals woede, eenzaamheid, verstikking, angst en depressie oproepen.
Uber, Adidas, Under Armour
Wit
Wit wordt al eeuwenlang gezien als een symbool voor onschuld, goedheid en zuiverheid. Ook dient wit als een neutrale tint die onze ogen rust geeft. Vandaar dat dit in het ontwerpen van websites veel wordt gebruikt als complementaire tint voor de teksten of voor het gebruik van witruimtes.
Wit wordt geassocieerd met vrede, eerlijkheid, rust, helderheid, perfectie, volledigheid, goddelijkheid, hygiëne en zuiverheid.
Maar pas op! Wanneer je te veel wit gebruikt in je webdesign kan dit een steriel, onverschillig en koud gevoel teweegbrengen. Het wordt daarom altijd aanbevolen om wit te gebruiken in combinatie met andere kleuren.
Apple, Zara, Calvin Klein
Grijs
Grijs is een combinatie van zwart en wit. Omdat het tussen deze twee tinten in zit, wordt grijs veelal als neutraal en evenwichtig ervaren. Het gebrek aan kleur maakt het een nuttige tint om toe te passen, het past namelijk overal bij! Grijs is de ideale accentkleur, maar het is belangrijk om te weten dat het wordt afgeraden om grijs als hoofdkleur te kiezen wanneer je je huisstijl samenstelt. Dit komt doordat de kleur meer negatieve associaties heeft dan positieve.
Zo kan grijs er saai, oud, massaal, grauw, humeurig, onverschillig of verborgen uitzien. Grijs is onopvallend, onverschillig en afstandelijk.
Tegelijkertijd kan grijs ook elegantie, bescheidenheid en tijdloosheid uitstralen.
Nintendo Wii, Wikipedia
Kleurvoorkeuren
Bij het kiezen van kleuren voor jouw website of webshop is het niet enkel belangrijk om rekening te houden met de kleurenpsychologie, maar ook met de favoriete kleuren van je doelgroep! Zoals eerder al benoemd is, is blauw voor velen hun lievelingskleur, maar mannen en vrouwen hebben veel andere voorkeuren, dit blijkt uit het Colour Assigment-onderzoek van Joe Hallock. Waar blauw een overeenkomende lievelingskleur is, gaat de voorkeur van mannen verder ook uit naar groen en zwart, terwijl vrouwen paars erg mooi vinden. Daarnaast is het zo dat mannen houden van felle tinten, terwijl vrouwen een voorkeur geven aan een zachter kleurenpalet.
Wanneer jouw doelgroep voor zo’n 70% bestaat uit de ene sekse, is het aan te raden om jouw kleurkeuze hierop af te stemmen.
Kleuren kiezen met het kleurenwiel
Heb je een keuze kunnen maken voor een hoofdkleur voor op je website op basis van kleurenpsychologie? Mooi, maar je bent er nog niet helemaal. De meeste huisstijlen bestaan uit twee tot vier kleuren. Eén à twee van deze kleuren zijn je hoofdkleuren en de overige kleuren zijn secundaire kleuren. Aan de hand van het kleurenwiel kun je tot de juiste kleurencombinaties komen. De drie belangrijkste kleurschema’s die te onderscheiden zijn, zijn de volgende:
- Complementaire kleuren: twee kleuren die tegenover elkaar staan in het kleurenwiel. De kleuren versterken elkaar en vormen een krachtig contrast. Denk hierbij aan groen en rood (Heineken) of blauw en oranje (Coolblue).
- Analoge kleuren: in dit geval gebruik je twee of drie kleuren die naast elkaar staan in het kleurenwiel. De kleuren delen vergelijkbare tinten en vormen mooie combinaties, waardoor een zachte overgang tussen kleuren ontstaat. Een voorbeeld hiervan is donkergroen, lichtgroen en geel (BP Nederland).
- Triadische kleuren: drie kleuren die gelijk verspreid over het kleurenwiel zitten. De combinatie van deze kleuren zorgt voor een gebalanceerd contrast. Een voorbeeld hiervan is roze, groen en oranje of blauw, rood en geel (Redbull).
Let op! Je hebt nu twee tot vier kleuren gekozen voor je huisstijl, maar vergeet niet om neutrale kleuren, zoals wit, zwart of grijs, toe te voegen aan je webdesign. Deze tinten zorgen voor balans en zijn goed toe te passen voor tekstuele elementen.
Nou, nu weet je eindelijk hoe kleurenpsychologie toegepast kan worden op webdesign! Kleuren en emoties zijn erg sterk met elkaar verbonden. Doe hier dus je voordeel mee tijdens het (laten) ontwikkelen van een huisstijl of het (laten) ontwerpen van een website of webshop. Verdiep je in de psychologie van de kleuren, leer je doelgroep kennen en geef je onderneming een boost!