Hoe wek je online vertrouwen? 10 tips!

Online vetrouwen

Inhoudsopgave

Hoe wek je online vertrouwen? Dit is een vraag die iedere ondernemer zichzelf moet stellen. Vertrouwen is namelijk enorm belangrijk op het wereldwijde web. Of je nu een blog beheert of de eigenaar bent van een webshop, het wekken van een gevoel van vertrouwen is van cruciaal belang. Waarom is online vertrouwen zo belangrijk en hoe kun je dit gevoel bij je bezoekers opwekken? In dit artikel gaan we in op al deze vragen en meer. Benieuwd? Lees snel verder.

Waarom is online vertrouwen zo belangrijk?

Vertrouwen is van enorm belang op het internet, het is zelfs cruciaal. Hier bestaan meerdere redenen voor. Ten eerste dient het als de hoeksteen van succesvolle online interacties en transacties. Ben jij de eigenaar van een webshop? Dan zullen meer klanten voor jouw producten of diensten kiezen wanneer zij het gevoel hebben dat hun informatie veilig is en dat zij te maken hebben met een betrouwbare webshop eigenaar.

Ook draagt een hoog niveau van online vertrouwen bij aan een positieve merkreputatie. Consumenten zijn altijd geneigd om te kiezen voor het bedrijf dat volgens hen het meest betrouwbaar is. Deze (herhaaldelijke) interactie kan leiden tot klantloyaliteit en een verbetering in merkreputatie. Wekt jouw site of webshop geen vertrouwen uit? Dan kan dit het tegenovergestelde effect veroorzaken.

Online vertrouwen kan daarnaast een aanzienlijke impact hebben op de prestaties van jouw website of website. Zoekmachines zoals Google hechten enorm veel waarde aan de betrouwbaarheid van websites wanneer ze deze rangschikken in de zoekresultaten. Hoe meer vertrouwen jouw online platform uitstraalt, hoe beter je zichtbaar bent op het internet. Dit kan leiden tot meer webverkeer, klanten en online succes. 

Genoeg reden dus om online vertrouwen serieus te nemen!

Hoe wordt online vertrouwen bepaald?

Wellicht vraag je je nu af hoe online vertrouwen wordt bepaald. Denk er eens over na, wanneer zie jij een website als betrouwbaar? Er bestaat een kans dat je geen concreet antwoord op deze vraag hebt. En je bent niet de enige! Meer dan 95% van de gedachten, meningen en beslissingen die we op een dag nemen zijn onbewust. Dit gebeurt automatisch, snel en zonder inspanning.

Ons onbewuste bepaalt dus of wij vertrouwen hebben in een bepaalde website of -shop.
Toch zijn er genoeg manieren om als eigenaar van een online platform op dit onbewuste denkproces in te spelen. Zo kun je bijvoorbeeld de 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini of de regels van de kleurenpsychologie toepassen. 

Hoe wek je online vertrouwen? Volg deze 10 tips!

Overvalt al deze informatie over online vertrouwen je nogal en weet je niet goed waar je moet beginnen? Maak je geen zorgen. Wij presenteren hier 10 tips om online vertrouwen uit te stralen!

Tip 1: Professioneel webdesign

Wanneer iemand op jouw website of webshop terechtkomt, is de vormgeving van de pagina het eerste wat zij zien. Deze moet natuurlijk indrukwekkend, professioneel en betrouwbaar ogen! Het doel van een professioneel webontwerp is om een positieve eerste indruk achter te laten op de bezoekers en de potentiële klanten. 




Websitebezoekers bepalen binnen slechts twee seconden of zij op je website willen blijven hangen of liever terug ‘bouncen’ naar de zoekmachine waar zij vandaan kwamen. Als online ondernemer is het dus van enorm belang om ervoor te zorgen een goede indruk achter te laten bij de bezoeker, waardoor zij meer tijd op je website of webshop willen doorbrengen. 

Tip 2: Zorg voor een veilige online omgeving

Een factor die erg belangrijk is voor het creëren van online vertrouwen is de beveiliging van jouw website. Wanneer een bezoeker doorheeft dat hij of zij zich op een beveiligde website bevindt, zorgt dit direct voor een gevoel van veiligheid en vertrouwen. 

Als eigenaar van een webshop of site is het belangrijk om te controleren of je website gebruik maakt van een beveiligde verbinding. Dit kun je zelf gemakkelijk controleren in de adresbalk. Zie je https:// in de adresbalk staan? Dan is je website beveiligd! De ‘s’ staat namelijk voor ‘secure’. De beveiligde staat van je webpagina wordt bevestigd door de aanwezigheid van een slotje!

Hoe wek je online vertrouwen?

Wil je graag laten testen of jouw website (of e-mailadres) voldoet aan de laatste internetstandaarden? Laat je site dan gratis testen via internet.nl!

Tip 3: Zorg ervoor dat je website technisch in orde is

Hoe wek je online vertrouwen? Zorg er altijd voor dat jouw website technisch helemaal in orde is. Staat er iets verkeerd, dan zal dit de bezoeker snel opvallen. Een glitch of fout op de website heeft als gevolg dat het vertrouwen in jouw pagina daalt bij de bezoeker. Dit is zonde…

Een andere belangrijke factor is de responsiviteit van je website. Een responsive website is een site die zich automatisch aanpast naar het formaat van ieder scherm, van desktop naar mobiel en tablet. Dit is vandaag de dag enorm belangrijk. Uit onderzoek blijkt namelijk dat meer dan de helft van het webverkeer afkomstig is van mobiele apparaten!



Een website geoptimaliseerd voor verschillende apparaten draagt bij aan de professionaliteit van je website, een verbeterde gebruikservaring, online vindbaarheid en de toekomstbestendigheid van je site. 

Tip 4: Laat zien wie je bent

Mensen hebben meer vertrouwen in andere mensen dan in een website of webshop. Laat daarom aan de bezoekers van je webpagina zien wie er achter jouw bedrijf schuil gaan. Dit wekt niet enkel vertrouwen, maar ook sympathie!

De aanwezigheid van een ‘over ons’- of ’team’-pagina op je website of webshop is dan ook van groot belang. Dit soort pagina’s stellen je in staat om de identiteit en de waarden van je bedrijf te presenteren. Daarnaast zijn dit type pagina’s een goede manier om je bedrijf wat menselijker te maken.

 

Als online ondernemer helpt het om een gezicht te geven aan de namen en titels binnen je bedrijf. Zorg ervoor dat jouw bezoekers je goed leren kennen! Dit heeft verschillende positieve gevolgen! Zo kun je de persoonlijke connectie met de bezoeker versterken, wek je vertrouwen en onderscheid je je van de concurrentie. 

Tip 5: Social proof (maar blijf eerlijk!)

Hoe wek je online vertrouwen? Door je bezoekers te laten weten dat de personen die hen voor gingen tevreden waren met jouw content op aanbod! De mens is een kuddedier dat zich enorm laat beïnvloeden door het gedrag en de meningen van anderen. Door jouw bezoekers te laten zien dat anderen tevreden zijn over jou, zijn zij eerder geneigd om over te gaan tot actie! 

Hoe wek je online vertrouwen?

Zorg er dus voor dat er voldoende social proof op je website te vinden is. Denk hierbij aan (positieve) referenties van klanten, een case of getallen op de homepage. Ook kun je een overzicht van prominente klanten op je webpagina plaatsen. Dit helpt bij het uitstralen van betrouwbaarheid.

Social proof wekt vertrouwen, maar het is belangrijk om hierin niet door te slaan. Het is niet nodig om tientallen of honderden reviews op je website te plaatsen. Een overvloed aan positiviteit werkt namelijk averechts en zorgt voor twijfel en achterdocht. Maak dus zeker gebruik van sociale bevestiging, maar blijf eerlijk en sla niet door! 

Tip 6: Toon certificaten en badges

Als ondernemer is het belangrijk om te tonen dat je een expert bent in je vakgebied. Door middel van het tonen van certificaten en badges kun je laten zien dat je autoriteit hebt. Dit dwingt niet enkel vertrouwen, maar ook respect af.

Dus, hoe wek je online vertrouwen? Laat zien dat je aangesloten bent bij een keurmerk, toon nominaties of gewonnen prijzen en plaats badges met bepaalde garanties prominent op je website. Ondanks dat een stempel met “100% tevredenheidsgarantie” inhoudelijk niet veel hoeft te betekenen, wekt dit wel als een gevoel van vertrouwen bij websitebezoekers. 

Tip 7: Duidelijke contactgegevens

Het is belangrijk om zo duidelijk mogelijk te communiceren met je potentiële klanten en websitebezoekers. Een website die alle nodige informatie op transparante manier deelt wordt als een stuk betrouwbaarder gezien dan webpagina’s die dit niet doen.

Eén van de belangrijkste soorten informatie waar mensen naar op zoek zijn, zijn de contactgegevens. Geef deze gegevens dan ook een prominente plaats op de website. Je wilt voorkomen dat er misverstanden bestaan over hoe de websitebezoeker contact met je kan opnemen. 

Door de aanwezigheid van contactgegevens laat je de bezoekers ook weten dat je bereid bent hen te spreken, helpen of te informeren. Onbewust zorgt dit bij de websitebezoekers voor een gevoel van respect en vertrouwen.  

Tip 8: Wees aanwezig op social media

Ben je met je bedrijf actief op social media? Laat dit dan duidelijk zien op je website of webshop! Dit kun je doen door middel van linkjes naar je Instagram-, LinkedIn-, Facebook- of X-account. Het is niet alleen handig om van je website te refereren naar je social media accounts, maar ook van je social media naar je site!

Wanneer je op je website linkt naar één of meerdere social media accounts, is het belangrijk om ook actief te zijn op deze accounts. Maak voor jezelf een content schema en houd je hier aan. Consistentie zorgt voor vertrouwen bij je volgers, websitebezoekers en potentiële klanten. 

Tip 9: Post regelmatig kwalitatieve content

Je weet nu dat een positieve eerste indruk van enorm belang is. Daarnaast is het opbouwen van sympathie, vertrouwen en respect cruciaal. Een manier waarop je dit kunt doen is door middel van de content die je plaatst, denk bijvoorbeeld aan een blog! Slecht geschreven content vol spel- en grammaticafouten, opdringerige teksten en stukken tekst die niet bestemd zijn voor de doelgroep hebben een negatieve impact op het vertrouwen in je bedrijf. 

Kwalitatieve content is dus erg belangrijk. Daarnaast is het belangrijk om regelmatig te posten, want consistentie speelt een grote rol bij het opbouwen van vertrouwen. Maak voor jezelf een planning en upload content op vaste dagen.

Doe jezelf dus een plezier en steek wat extra tijd in de content die je publiceert. Is dit iets waar je moeite mee hebt? Geen probleem! Huur dan een professionele tekstschrijver in! 

Tip 10: Kom je beloftes na!

De tiende en laatste tip is enorm belangrijk! Misschien wel de allerbelangrijkste tip in dit lijstje en het antwoord op de vraag “Hoe wek je online vertrouwen?” Waar bovenstaande tips hulpmiddelen zijn om het vertrouwen van websitebezoekers te winnen, draait het uiteindelijk maar op één ding: het nakomen van je beloftes.

Lever goede service, wees eerlijk en transparant, behandel je klanten met respect, bied ze goede producten en diensten en doe altijd de extra stap. Het wordt gewaardeerd! Door je beloftes na te komen zul je een goede en betrouwbare reputatie opbouwen. En dit wil je! Een negatieve reputatie verspreidt zich namelijk snel en het is extreem moeilijk om hier vanaf te komen. Zorg er dus voor dat het nooit zover komt.

Hoe wek je online vertrouwen? – Een conclusie

Nu je weet hoe je online vertrouwen wekt, is het tijd om met bovenstaande tips aan de slag te gaan. Hulp nodig? Dan ben je bij Gaia Digital aan het juiste adres. Wij helpen je graag met het opzetten van een website of webshop die betrouwbaar is en vertrouwen wekt bij bezoekers. 

Wil je je huidige website optimaliseren of wil je beginnen met een schone lei? Bij Gaia Digital staan de wensen en behoeften van de klanten altijd op nummer één. Of je nu hulp nodig hebt bij het responsive maken van je website of het laten schrijven van content, wij doen het! Dus, waar kunnen we je bij helpen?

Aanbevolen blogposts

Website met de kenmerken van een goede website op een half dichtgeklapte laptop