De 8 kenmerken van een goede website

2024Online MarketingOnline vetrouwenSEO

Inhoudsopgave

In een wereld waar het internet centraal staat, is het voor iedere ondernemer van groot belang om een online aanwezigheid te hebben waar je ‘u’ tegen zegt. Hoe je dit bereikt? Door een sterke huisstijl te ontwikkelen en te werken aan je online vindbaarheid. Maar al dit harde werk is voor niets wanneer je geen sterke website hebt. In dit blog gaan we dieper in op de 8 kenmerken van een goede website. Volg deze stappen en binnen de kortste keren ben jij de ster van het internet!

Kenmerk 1: Wat is het doel?

We beginnen met de belangrijkste kenmerken van een goede website. Wil je dat je website professioneel oogt? Zorg er dan voor dat je website een doel heeft! Heeft jouw website geen doel? Dan is de kans groot dat jouw content, ontwerp en de structuur van je website geen samenhang heeft. Het doel geeft namelijk een sturing aan alles wat bij het bouwen en beheren van een website om de hoek komt kijken.

Hetgeen wat een doel zo belangrijk maakt, is dat je hiermee direct naar je bezoekers kunt communiceren. Zij willen namelijk weten wat zij kunnen verwachten zodra zij tijd doorbrengen op jouw website of webshop.

Communiceer je doel naar je klant

Websites kunnen veel verschillende doelen hebben. Denk bijvoorbeeld aan het verkopen van producten of diensten, mensen samenbrengen of informeren. Het is als website-eigenaar aan te raden om dit doel zoveel en zo duidelijk mogelijk te communiceren naar je klant, dit is dan ook één van de kenmerken van een goede website. Maar hoe doe je dat?

Landingspagina Gaia Digital die het doel van de website weergeeft - een van de kenmerken van een goede website


Bij Gaia Digital ontwerpen en bouwen wij websites voor ondernemers. Door middel van diverse landingspagina’s communiceren wij ons doel en onze boodschap. Andere manieren om je boodschap te delen met je (potentiële) klanten is door middel van call to actions, nieuwsbrieven, de content op je website en de informatie die je deelt over je diensten of producten.

Maar wacht! We hebben nog enkele tips over de manier waarop je je doel duidelijk maakt. Het is aan te raden om zo uniek mogelijk te zijn. (Potentiële) klanten moeten weten wat jouw bedrijf anders maakt dan andere bedrijven. Dit is belangrijk aangezien we in een wereld leven waarin bijna elke markt verzadigd is. Een andere tip is dat je duidelijke taal moet gebruiken. Vermijd saaie en vage termen en clichés. Kies in plaats daarvan voor prikkelende copy die jouw website bezoekers nieuwsgierig maakt en aanzet tot actie.  

Kenmerk 2: Laat de website een weerspiegeling zijn van het bedrijf

Je wilt serieus genomen worden door iedereen die tijd doorbrengt op jouw website. Dit kun je doen door tijd te besteden aan het (laten) ontwerpen en bouwen van een professioneel ogende website, die een weerspiegeling is van jouw bedrijf. Professionaliteit is één van de belangrijkste kenmerken van een goede website, vooral vandaag de dag!

Een sterk en professioneel ontwerp is belangrijker dan je denkt! Bezoekers vormen namelijk binnen twee seconden hun mening over jouw website. Het is dus belangrijk dat je een positieve indruk achterlaat bij iedereen die jouw website bezoekt. Wanneer jouw website niet meer bij de moderne tijd van vandaag de dag past, zorgt dit voor een slechte eerste indruk.

Hoe zorg je voor het perfecte plaatje?

Een professionele website weerspiegelt de waarden en de identiteit van jouw bedrijf. Denk dus goed na over welke kleuren je gebruikt, deze hebben namelijk een psychologische impact op je website bezoekers. Andere factoren die bijdragen aan het geheel zijn de gebruikerservaring, zoekmachine optimalisatie en conversie optimalisatie. Hier komen we zo nog uitgebreid op terug!

Kleurenwielen die een psychologische impact maken op de website bezoeker - een van de kenmerken van een goede website.


Net als bij de communicatie van het doel, is het erg belangrijk om er ook in het professionele webdesign voor te zorgen dat je je onderscheidt van de concurrentie. Ga er dus echt voor zitten en steek de handen uit de mouwen en bouw je eigen website. Heb je hier de tijd of de technische skills niet voor? Dan helpen wij natuurlijk graag! 

Kenmerk 3: Een functioneel en responsive design

Wist je dat het merendeel van jouw website bezoekers op jouw website terechtkomt via hun smartphone of tablet? Het is daarom super belangrijk dat je site ‘responsive’ is. Dit houdt in dat je website functioneert én er goed uitziet op allerlei verschillende schermen, van een laptop tot een mobiel apparaat. Een responsive website brengt enorm veel voordelen met zich mee. Het is echt heel belangrijk en één van de belangrijkste kenmerken van een goede website.

Responsiveness draagt bij aan een professionele uitstraling, een verbeterde gebruikservaring en online vindbaarheid. Niet alleen (potentiële) klanten, maar ook zoekmachines geven de voorkeur aan een website of webshop die op alle apparaten te bezoeken is.


Wist je dat een responsive design kosten- en tijdbesparend is? In plaats van dat je meerdere verschillende websites bouwt of laat bouwen voor de verschillende apparaten, past een responsive design zich gewoon aan aan het scherm. Je hebt dus maar één website nodig! Een ander voordeel is dat je website met een functioneel en responsive design helemaal klaar is voor de toekomst. Een responsive site past zich gemakkelijk aan aan alle nieuwe apparaten en technologieën. Hierdoor is een responsive design een ware investering.

Kenmerk 4: Goede UX/UI

Voordat we ingaan op het belang van een goede UX en UI, is het handig om uit te leggen wat deze termen nu precies betekenen.

UX design, ook wel User Experience Design, draait om de gebruikservaring. Hierbij ligt de focus op een responsief ontwerp, een logische navigatie, een duidelijke structuur, snelle laadtijden en een toegankelijk ontwerp. Wanneer we het hebben over UI design, User Interface Design, ligt de focus op hoe de website eruitziet. Hierbij zijn de kleuren, vormen, animaties, afbeeldingen en de leesbaarheid van groot belang.

Het ontwerp van Gaia Digital is responsive, waardoor deze op alle soorten schermen te zien is - een van de kenmerken van een goede website.


Een goede website wordt gekenmerkt door een doordachte User Experience en User Interface design. De combinatie van de twee elementen vormt de basis van een succesvolle en prettige online ervaring voor de websitebezoekers. 

Het is daarom sterk aan te raden dat website-eigenaren investeren in een hoogwaardig UX en UI design. Hiermee versterk je je online aanwezigheid en vergroot je de betrokkenheid van de bezoekers. Het uiteindelijke resultaat? Het behalen van je conversiedoelen!

Kenmerk 5: Denk goed na over je content

Je weet het vast wel, maar kwalitatieve en waardevolle content vormt als het ware het kloppende hart van een succesvolle website. Zet daarom zo snel mogelijk een effectieve contentplanning op, zodat je kunt profiteren van alle voordelen die contentcreatie met zich meebrengt. 

Content (blogs, artikelen, video’s, infographics, etc.) dienen als lokmiddel voor bezoekers. Wanneer je gebruikmaakt van goede zoekwoorden die aansluiten op de vragen en behoeften van je potentiële klanten, zal dit leiden tot een groei in organisch verkeer. Zoekmachines zoals Google zullen je namelijk belonen wanneer jij waardevolle, relevante en kwalitatieve content plaatst. 

Content kan gemaakt worden aan de hand van het hhh model - een van de kenmerken van een goede website


Een ander groot voordeel van contentcreatie is dat het bijdraagt aan jouw geloofwaardigheid. Door content te publiceren die niet alleen nuttig, maar ook boeiend is, kan je je al snel positioneren als een autoriteit binnen je branche. Dit vergroot de kans dat je doelgroep zich betrokken gaat voelen en dit kan weer leiden tot positieve mond-op-mond-reclame en terugkerende bezoekers! Wil je de betrokkenheid van je bezoekers en de interactie met hen vergroten? Dit kan! Zo kun je je website bezoekers de mogelijkheid geven om te reageren op je content, vragen te stellen en je blogs, video’s of infographics te delen. 
De mooiste reden dat content op het lijstje van kenmerken van een goede website staat, is dat sterke en kwalitatieve content kan bijdragen aan het genereren van leads en het stimuleren van conversie. Slimme call-to-actions en overtuigende content dragen bij aan het aanmoedigen van je website bezoekers. Wie weet vragen ze meer informatie aan, vullen ze een formulier in of maken ze een aankoop. Al met al, content is extreem belangrijk!

Kenmerk 6: Wek vertrouwen bij je bezoekers

Vertrouwen wekken is van groot belang. Dit heeft drie belangrijke redenen:

  • Vertrouwen dient als de hoeksteen van alle succesvolle online interacties en transacties.
  • Een hoog niveau van online vertrouwen draagt bij aan een positieve merkreputatie en klantloyaliteit.
  • Zoekmachines zoals Google hechten veel waarde aan de betrouwbaarheid van websites en ranken deze hoger in de zoekresultaten. 


Nu je weet wat de waarde is van het wekken van online vertrouwen, vraag je je vast af hoe je deze vorm van vertrouwen kan opbouwen! Ten eerste is het aan te raden om dit artikel goed door te nemen en zoveel mogelijk van de kenmerken van een goede website te implementeren op je eigen website of webshop. 

Andere manieren waarop je vertrouwen kunt wekken op het web zijn de volgende: zorg ervoor dat je website technisch in orde is (hierover zo meer). Ook is het belangrijk dat je website beveiligd is. Dit zorgt namelijk direct voor een gevoel van vertrouwen bij de bezoeker.

Laat als bedrijf vooral zien wie jullie zijn. Zo wek je niet alleen vertrouwen, maar ook sympathie! Maak dus een ‘over ons’- of ‘team’-pagina aan, zodat je je visie kunt presenteren, maar ook letterlijk en figuurlijk je gezicht kunt tonen. Mensen hebben graag contact met mensen en vinden het fijn om te zien met wie ze samenwerken of van wie ze kopen. Een volgende tip is het zo duidelijk mogelijk communiceren van je contactgegevens. Dit is niet enkel goed voor de klant, maar ook voor jou! Zo mis je geen potentiële kansen. 

Kenmerk 7: Zorg ervoor dat je website technisch sterk is

De techniek van een website kan niet vergeten worden op een lijst vol kenmerken van een goede website. Naast de uitstraling van een website is de achterkant, zijn de prestaties, de functionaliteit en de gebruikerservaring ook enorm belangrijk. Misschien nog wel belangrijker! Een website die technisch sterk in elkaar zit biedt voordelen voor zowel de bezoeker als de zoekmachine. 

Dus, wat valt er allemaal onder een technisch sterke website? Hierbij kun je denken aan snelle laadtijden, een responsief ontwerp, een intuïtieve navigatie. Ook kun je je focussen op het oplossen van fouten en problemen zoals het optimaliseren van URL’s, metateksten en H1-koppen.

Een belangrijk onderdeel van de techniek van een site is de veiligheid - een van de kenmerken van een goede website


Een technisch sterke website draagt bij aan de veiligheid en betrouwbaarheid van je bedrijf online. Door regelmatige updates en back-up systemen te implementeren, minimaliseer je de kans op cyberaanvallen en datalekken, waardoor het vertrouwen van je klanten wordt versterkt.

Door te investeren in de technische aspecten van je site, leg je een sterke fundering voor groei, zichtbaarheid en betrouwbaarheid, wat uiteindelijk resulteert in een winstgevende en bloeiende online onderneming.

Kenmerk 8: Gevonden worden in de zoekmachines

Wanneer je we het hebben over de kenmerken van een goede website, moeten we niet alleen denken aan de website bezoekers, maar ook aan zoekmachines als Google, Yahoo en Bing!. Dit kan gedaan worden aan de hand van Search Engine Optimization (SEO), ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd. Sommige ondernemers onderschatten het belang van SEO, maar het is de sleutel tot het vergroten van online zichtbaarheid, het verhogen van organisch verkeer en het stimuleren van conversies. 

Een goede implementatie van SEO zorgt ervoor dat je hoger zult ranken in de zoekresultaten, waardoor je je gewenste doelgroep makkelijker kunt bereiken. Door relevante zoekwoorden te implementeren, je website en content te optimaliseren, te leren van je concurrenten en het verzamelen van goedkeuring van anderen, kun je meer organisch verkeer aantrekken. Wat wil je nog meer?

De kenmerken van een goede website – Een conclusie

Nu je weet wat de 8 kenmerken van een goede website zijn, is het het perfecte moment om met al deze nieuwe kennis aan de slag te gaan. Zit je met je handen in je haar, omdat het allemaal te veel is? Geen probleem! Gaia Digital helpt je graag! Wij helpen je graag met het opzetten van een website (of webshop) die voldoet aan alle kenmerken van een goede website.

Aanbevolen blogposts

Website met de kenmerken van een goede website op een half dichtgeklapte laptop