Zo creëer je een professionele huisstijl

BrandingHuisstijl

Inhoudsopgave

Ben je net je eigen bedrijf begonnen en twijfel je over het belang van een professionele huisstijl of ben jij een gevestigde ondernemer, maar ben je toe aan iets nieuws? Het hebben van een sterke huisstijl is de basis van je bedrijf en is daarom van groot belang. Bij Gaia Digital bouwen we op maat gemaakte websites en creëren bijhorende huisstijlen. Lees verder om meer te leren over huisstijlen, het belang ervan en de verschillende onderdelen.

Een professionele huisstijl: wat is het nou precies?

Geen enkel bedrijf is compleet zonder huisstijl. Het is dé manier waarop je bedrijf zich presenteert naar de buitenwereld. Het gaat hier niet enkel over de site of over een visitekaartje. De huisstijl, ook wel corporate identity of brand identity genoemd, komt naar voren in alle lagen van jouw organisatie: van het ontwerp van je website tot je Instagram posts en de manier waarop je communiceert naar je klanten en mogelijke partners.

Hieruit blijkt al dat een huisstijl meer is dan enkel een mooi logo en een snel uitgekozen lettertype. Een professionele huisstijl bestaat uit drie hoofdelementen: design, communicatie en gedrag.

Een professionele huisstijl is een combinatie van design, communicatie en gedrag

Het design van je professionele huisstijl is vaak het eerste waar je (potentiële) klanten kennis mee maken. Aangezien dit voor veel bedrijven de eerste stap is, wordt hier later op deze pagina nog uitgebreid over verteld. Communicatie van de huisstijl gaat over hetgeen wat (potentiële) klanten horen en lezen over jouw organisatie. Welke boodschap wil je overbrengen als bedrijf? Het laatste element van de huisstijl is het gedrag van je organisatie. Hoe gedraag je je tegenover klanten, leveranciers en het personeel? Het gedrag van de huisstijl is vaak terug te zien in de manier van communiceren via de mail of de telefoon en de kledingvoorschriften.

Het belangrijkste doel van een huisstijl is dat het de doelgroep moet aanspreken, overtuigen en tot actie aanzetten. Hoe beter jouw corporate identity is doordacht en doorgevoerd, hoe meer dit bijdraagt aan de creatie van een sterk merk. 

En waarom is het zo belangrijk…?

Het hebben van een professionele huisstijl is superbelangrijk en daar zijn twee goede redenen voor:

  1. Elk jaar starten veel mensen een eigen bedrijf. De markt raakt door deze ontwikkeling enorm snel verzadigd. In Nederland zijn er nu zo’n 2,2 miljoen bedrijven die hard aan de slag zijn om hun doelgroep te bereiken. Maar hoe doe je dit wanneer er zo veel concurrenten zijn? Je raadt het vast al: een professionele huisstijl. Met een sterke brand identity kun je je onderscheiden van de concurrentie.

Aantal bedrijven in Nederland

  1. Als bedrijf werk je constant samen met mensen: klanten, partners en collega’s. De mens denkt bijna altijd in hokjes wanneer ze worden geconfronteerd met nieuwe situaties. Onbewust leggen we allerlei associaties. Dit helpt ons bij het maken van keuzes, zowel groot als klein. Er vinden ook associaties plaats wanneer we in contact komen met een merk en bijhorende huisstijl. Een sterke, professionele huisstijl zorgt ervoor dat de mensen met wie je in contact komt en samenwerkt jouw bedrijf zullen associëren met iets positiefs! The moment of truth is het moment waarop je focus doelgroep jouw huisstijl herkent en onthoudt. Nu gaat je huisstijl écht waarde hebben. 

We proberen je niet voor de lol te overtuigen van het belang van een professionele huisstijl. Er zijn tal van wetenschappelijke studies die aantonen dat een professionele huisstijl enorm waardevol is voor het opbouwen van een succesvol bedrijf. Lees snel verder en kom erachter aan welke onderdelen van jouw huisstijl gesleuteld moet worden!

De verschillende onderdelen van een professionele huisstijl

De beste huisstijlen zijn simpel en doeltreffend. Met een huisstijl wil je ervoor zorgen dat jouw focus doelgroep je merk herkent en associeert met positieve emoties.

Het design van een professionele huisstijl bestaat uit een aantal onderdelen, waaronder:

  • Logo
  • Kleurgebruik
  • Typografie
  • Visuals
  • Tone of voice

Logo

Een logo is niet enkel een mooi plaatje of jouw bedrijfsnaam in een fancy lettertype. Een logo is een grafisch ontwerp dat jouw bedrijf vertegenwoordigt! Het is eigenlijk het uitgangspunt van jouw huisstijl. De meeste mensen zijn visueel ingesteld en herkennen een logo eerder dan de naam van een bedrijf.

De iconische Swoosh zorgt er hoogstwaarschijnlijk voor dat je direct denkt aan sportschoenen. Wanneer je het oranje leeuwtje ziet denk je aan geld sparen en beleggen en de simpele appel doet je denken aan mooie en innovatieve technologie. Dat is nou de kracht van een goed, weloverwogen logo!

Kleurgebruik

Het kleurenpalet is erg belangrijk voor het bouwen van een huisstijl. De gekozen kleuren komen terug in het logo, in het design van de website en de app en in de verpakking van je producten.

Ben je bekend met het begrip “kleurenpsychologie”? Simpel gezegd houdt het in dat kleuren een aanzienlijke invloed hebben op het menselijk gedrag en hun ervaringen. Zo staat rood vaak voor passie, energie en gevaar. Blauw roept een gevoel van vertrouwen, eerlijkheid en loyaliteit op. Deze kennis kan goed worden gebruikt bij het creëren en optimaliseren van jouw huisstijl. 

Typografie

Veel bedrijven staan nog niet echt stil bij de impact van typografie wanneer zij een professionele huisstijl ontwikkelen. Typografie is meer dan één of twee  bewust gekozen lettertypen. Het is alles wat hoort bij het opmaken van teksten, denk hier bijvoorbeeld ook aan witruimte en regelafstand.

De juiste combinatie van typografie-onderdelen zorgt ervoor dat een boodschap op de gewenste manier kan worden overgebracht. Kijk eens naar het onderstaande voorbeeld. 

Wat vind jij prettiger lezen? Precies! Dat is de kracht van typografie.

Visuals

“Visuals” is een erg breed begrip. Onder het paraplubegrip vallen visuele onderdelen waaronder illustraties, animaties, pictogrammen, iconen en foto’s. Hier komen de gekozen huisstijlkleuren weer naar voren. Hierdoor worden de verbanden sneller gelegd en wordt jouw merk sneller herkenbaar.

De keuze om foto’s te gebruiken kan soms lastig zijn. Hetgeen wat afgebeeld is, is namelijk erg bepalend voor de uitstraling van jullie identiteit. Een foto met lachende mensen in een weideveld geeft een compleet andere uitstraling dan een foto gemaakt in een industrieel kantoorpand. Denk voor het gebruiken van een afbeelding dus goed na. “Past dit bij onze identiteit?” 

Tone of voice

De tone of voice is de manier waarop een bedrijf communiceert met de focus doelgroep. Deze ‘stem’ komt onder andere terug in de teksten op de website, de webcopy. Heb je een jong publiek dat je op informele toon kan aanspreken of werk jij in de advocatuur en is het gebruikelijk om te vousvoyeren en rechten jargon te gebruiken?

Voor de ontwikkeling van een professionele huisstijl is het belangrijk te weten wie jouw doelgroep is, alleen dan weet je welke manier van communiceren gepast is.

Om ervoor te zorgen dat de gehele organisatie op de hoogte is van de huisstijl en deze correct toepast is het handig om alle informatie omtrent de corporate identity vast te leggen in een huisstijlhandboek. Wanneer iedereen zich aan dit handboek houdt, zorg je ervoor dat er gebruik wordt gemaakt van een consistente uitstraling. In zo’n handboek staat informatie over de verhouding van het logo, de gebruikte kleuren, de lettertypen en meer. 

De visuele huisstijl is belangrijk. Het logo, de kleuren, de taal en visuals roepen bepaalde emoties en reacties op. Door je bewust te zijn van je identiteit en het leren kennen van je doelgroep kun je tot een mooi geheel komen. Het ontwikkelen van een huisstijl kan lang duren, dus het wordt je absoluut niet kwalijk genomen als je hier wat hulp bij nodig hebt.

Huisstijl laten maken

Het ontwerpen van een professionele huisstijl is een vak apart. Veel beginnende ondernemers ontwikkelen zelf een huisstijl of laten dit doen door een creatieve vriend of kennis. Prima, maar later blijkt vaak wel dat er aanpassingen moeten worden gemaakt. Een professioneel ontworpen huisstijl is erg belangrijk voor de initiële groei en het voortbestaan van een bedrijf.

Bij Gaia Digital helpen we graag bij de totstandkoming van jouw huisstijl. Hierbij is het belangrijk om stil te staan bij de identiteit van je bedrijf. Er zullen vragen worden gesteld als “Wie ben je en wie wil je zijn?”, “Hoe onderscheid je je van de concurrentie?”, “Wie is je doelgroep?’” en “Welke kernboodschap wil je aan hen overbrengen?”

Het ontwikkelen van een nieuwe, sterke huisstijl vereist een goed proces. Bij Gaia Digital volgen wij dit stappenplan:

  1. Kennismaking. Zoals hierboven al meerdere keren is genoemd, is de identiteit van een bedrijf het uitgangspunt van het creëren van een mooie huisstijl. Ook zullen we vragen stellen over de doelgroep en jullie missie en visie.
  2. Concurrentieanalyse. Om ervoor te zorgen dat jullie je kunnen onderscheiden van de concurrentie wordt er door ons een analyse uitgevoerd. Welke kleuren komen er in jullie branche veel voor? Hoe spreekt de concurrent de doelgroep aan?
  3. Gut test. Wij willen jullie input. Het gaat niet enkel om wat wij mooi vinden. We willen graag van jullie horen wat jullie voorkeuren zijn. Door middel van een gut test komen we hier achter.
  4. Huisstijl concepten. Wij werken op basis van de kennismaking, de analyse en de gut test verschillende huisstijl concepten uit. Deze zullen we jullie presenteren zodat er feedback kan worden gegeven.
  5. Huisstijl uitwerken. In deze fase verkennen we het door jullie gekozen concept verder en werken deze uit. Het resultaat is een volledig uitgewerkt huisstijlhandboek. Hiermee zorg je ervoor dat de huisstijl intact blijft, wanneer hij wordt toegepast.

Over een huisstijlontwerp kan lang worden nagedacht en wij bieden graag de extra hulp. Door middel van een nauwe samenwerking komen we gezamenlijk tot een prachtige en sterke professionele huisstijl. Wij hebben er zin in! Jij ook?

Aanbevolen blogposts

Website met de kenmerken van een goede website op een half dichtgeklapte laptop