Blog op website – Waarom is het zo belangrijk?

SEOTekstschrijven

Inhoudsopgave

Content, content, content… het wordt in de digitale wereld steeds belangrijker om waardevolle content te creëren en publiceren. Als online ondernemer ben je constant op zoek naar manieren om meer bezoekers naar je site te trekken. Wist je dat het toevoegen van een blog op jouw website hierbij kan helpen? Het is een relatief simpele manier om relevante, interessante en up-to-date content aan jouw website toe te voegen. Deze simpele toevoeging kent grote en waardevolle gevolgen! 

Wat is een blog?

Lang niet iedereen is bekend met het concept van een blog en waarom het van enorm belang is voor de online aanwezigheid. Een blog is een deel van je website waar je regelmatig nieuwe informatieve of inspirerende content publiceert. Een blog kan overal over gaan, maar het is aan te raden om te schrijven over onderwerpen die relevant zijn binnen jouw branche. 

Blog op website - voorbeeld blogpagina Gaia Digital

Blog op website: Waarom is het zo belangrijk?

Veel ondernemers en bedrijven richten zich met hun website op één doel: conversie! Maar om dit te bereiken is het van enorm belang om contact met (potentiële) klanten op te bouwen en hen te overtuigen van jouw producten, maar ook van jou als bedrijf. Bloggen kan hier enorm bij helpen.

Onderschat het niet langer! Een blog fungeert als een dynamische manier om in contact te komen met je doelgroep. Daarnaast kun je met sterke blogs garanderen dat sitebezoekers terug blijven komen om je nieuwe content te lezen. Ook is bloggen een geschikte methode om je vindbaarheid in Google te verhogen en zo meer bezoekers naar je website te trekken. Dit kan leiden tot meer conversie. Meer weten over het belang van blog op website? Lees dan snel verder!

Expertise en autoriteit

“Oké, ik wil een blog op mijn website beginnen, maar waar moet ik over schrijven?” Het antwoord op deze veelvoorkomende vraag is eigenlijk heel simpel. Deel je expertise! Zo vind je op onze blogpagina artikelen over onder andere webdesign, online marketing en SEO. Heb jij een website gericht op eten en drinken? Schrijf dan blogs over seizoensgebonden groenten of deel tips voor efficiënt koken. Op basis van een uitgebreid zoekwoordenonderzoek kun je erachter komen waar jouw doelgroep precies naar op zoek is. Op deze manier kun je teksten schrijven die perfect inhaken op hun zoektermen en zoekintenties.

Door middel van kwalitatieve en uitgebreide blogs kun je je doelgroep laten zien dat je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen binnen je branche. Wanneer je regelmatig nieuwe blogs uploadt vol interessante en waardevolle informatie (in begrijpbare taal!), zullen de lezers jou steeds meer zien als autoriteit en betrouwbare bron.

Het opbouwen van expertise en autoriteit heeft meerdere voordelen. Zo kan het leiden tot nieuwe zakelijke kansen! Ook draagt het bij aan je professionele groei. Het schrijven van blogs dwingt je namelijk om op de hoogte te blijven van alle nieuwe ontwikkelingen in jouw branche. Een ander voordeel is dat andere bedrijven en professionals je kunnen benaderen voor samenwerkingen, gastblogs of als gastspreker op evenementen. Een blog helpt je dus bij het uitbreiden van je netwerk! 

Interactie met je doelgroep en klanten door blog op website

Een goed geschreven blog is een erg toegankelijke bron van informatie. Door het gebruik van informeel en begrijpelijk taalgebruik kun je gemakkelijk een goede relatie opbouwen met je (potentiële) klanten. Doordat regelmatig informatie te delen kun je snel communiceren wat er gaande is binnen je branche en onderneming. Hierdoor wordt het bedrijf transparanter en menselijker! Dit draagt bij aan het ontwikkelen en/of onderhouden van de relatie met je lezers en (potentiële) klanten.

Het mooie van een blog op website is dat je actief de dialoog kunt aangaan met je lezers. Biedt lezers de mogelijkheid om jouw blog te delen of te reageren op jouw inzichten. Vergeet niet om op dit soort interactie te reageren! Het opbouwen van een interactieve relatie kan bij de lezers leiden tot een gevoel van betrokkenheid. En wie weet? Wellicht resulteert dit wel in een trouwe groep volgers! 

Een belangrijk voordeel van een interactieve relatie met je doelgroep, is dat je je doelgroep de mogelijkheid geeft om hun behoeften, problemen en interesses met jou te delen. Op deze manier ben je altijd op de hoogte van wat er leeft in jouw industrie en kun je content creëren en/of aanpassen op basis van hun wensen en behoeften.  

Verhoog je vindbaarheid

Een van de krachtigste aspecten van de toevoeging van een blog op website is het vermogen om je online vindbaarheid te vergroten. Uit onderzoek blijkt dat je maar liefst drie keer meer bezoekers naar je website kunt trekken door blogs te publiceren. Bloggen kan je helpen om beter te worden opgemerkt door zoekmachines zoals Google.

Door regelmatig nieuwe, unieke, relevante en up-to-date content op je website te plaatsen, creëer je een aanhoudende stroom van nieuwe pagina’s op je site. Elke nieuwe blogpost wordt door Google en soortgelijke zoekmachines geïndexeerd en gerangschikt. Dit betekent dat elke keer dat iemand een zoekopdracht invoert die gerelateerd is aan de inhoud van jouw blogpost, je een kans hebt om steeds hoger in de zoekresultaten te verschijnen.

Een blog biedt je de kans om gevonden te worden via Google. Het is erg zonde om deze kans niet te grijpen. Om beter gevonden te worden in Google dient jouw blog SEO-technisch te worden geschreven, zodat je content goed vindbaar is. Denk hierbij aan het gebruiken van relevante zoekwoorden, de juiste koppen, afbeeldingen en het gebruik van interne en externe links. Onthoud dat je je blog niet enkel voor zoekmachines schrijft, maar ook voor de doelgroep. Houd dus rekening met de leesbaarheid en de logische opbouw van je teksten.

Een andere manier om je vindbaarheid te verhogen is door je blog te delen op social media-accounts, zoals Facebook of LinkedIn! Deze platformen kunnen je helpen om je site beter zichtbaar te maken voor al je volgers.

Meer traffic en conversie

Hiervoor heb je al kunnen lezen dat bloggen erg bijdraagt aan jouw vindbaarheid in Google! Als je even geluk hebt, klikken de zoekers op Google ook op jouw link en belanden ze op je website. Deze toename aan traffic kan ervoor zorgen dat de conversiepercentages ook stijgen. Maar hoe dan? Goed geschreven blogposts positioneren jou als een bron van waardevolle informatie, waardoor het vertrouwen van de lezers in jouw expertise toeneemt. Naarmate dit vertrouwen steeds groter wordt, worden bezoekers eerder geneigd om de volgende stap te zetten en over te gaan tot actie. Denk hierbij aan het inschrijven voor een nieuwsbrief, contact opnemen of overgaan tot de aankoop van een dienst of product!  

Blog op website: Hoe vaak, hoeveel en wanneer?

Nu je weet hoe belangrijk bloggen kan zijn voor jouw onderneming, ben je vast ook benieuwd naar hoe vaak je een blog op website online moet zetten, hoe lang dit artikel dient te zijn en wat het beste tijdstip is om je blog te publiceren. 

Hoe vaak moet je een blog uploaden?

De frequentie van bloggen hangt af van diverse factoren waaronder je doelgroep, de aard van de content en de hoeveelheid tijd die je hebt om blogs te schrijven. Een goed startpunt is om één tot twee keer per maand een nieuwe blog te publiceren. Op deze manier houd je je content stroom gaande en heb je voldoende tijd om goed doordachte posts te ontwikkelen. Kom je tijd te kort? Overweeg dan om een tekstschrijver in te huren

Wat is een goede lengte voor een blog?

Voordat we aantallen gaan benoemen, is het cruciaal om te beseffen dat het principe kwaliteit boven kwantiteit ook van belang is als het gaat om bloggen. Dat gezegd hebbende moet een goede blog lang genoeg zijn om het onderwerp uitgebreid te behandelen. Op deze manier zorg je ervoor dat je je lezers waardevolle informatie biedt. Meestal varieert de lengte van een blog tussen de 1.000 en 2.000 woorden. Deze lengte wordt ook door zoekmachines erg geapprecieerd. Wanneer Google doorheeft dat jouw artikelen waardevol en grondig zijn, zullen ze je belonen met een betere positie in de zoekmachine.

Wat is het beste tijdstip om een blog te publiceren?

Het ideale tijdstip voor de publicatie van jouw blogs is afhankelijk van jouw doelgroep. Kies voor een tijd dat jouw doelgroep online en actief is. Dit is veelal tijdens de ochtenduren en na werktijd op doordeweekse dagen. Analyseer je webverkeer en experimenteer met verschillende publicatietijden om erachter te komen wat het best werkt voor jouw doelgroep. 

Blog op website uitbesteden

Het schrijven van een blog is een vak apart en kan voor velen een enorme uitdaging zijn. Misschien ben je niet de beste copywriter of heb je het simpelweg te druk met andere taken. Bij Gaia Digital helpen we graag bij de totstandkoming van jouw blog. Hierbij is het belangrijk om te achterhalen waar je over wilt gaan schrijven, maar ook waar de doelgroep precies naar op zoek is!

Wil jij een blog op website? Het ontwikkelen van één of meerdere blogs vereist een goed proces. Bij Gaia Digital volgen wij dit stappenplan:

  1. Kennismaking. Wij willen je graag leren kennen. Hoe ziet jouw branche eruit, wie is jouw doelgroep en welke boodschap of informatie wil je met hen delen?
  2. Zoekwoordenonderzoek. Het proces start met zoekwoordenonderzoek. Op basis van de wensen en doelen die tijdens de kennismaking naar voren zijn gekomen, zal er een uitgebreid onderzoek worden gestart naar de beste zoektermen die verwerkt kunnen worden in jullie content.
  3. Concurrentieanalyse. Om ervoor te zorgen dat jouw content te onderscheiden is van de concurrentie zal er een concurrentieanalyse worden uitgevoerd. Deze dient ter inspiratie, maar geeft ons ook informatie over hun werkwijze, posities in Google en backlinks. Het is van groot belang om deze kennis te hebben voordat met de volgende stap gestart kan worden.
  4. Blog(s) schrijven. Na het onderzoek en de analyse zullen de blogs worden geschreven.
  5. Feedbackronde(s). Wij stellen nauwe samenwerkingen op prijs en willen dus zo veel mogelijk feedback ontvangen. Alles moet natuurlijk zo perfect mogelijk zijn!
  6. Blog(s) publiceren. Wanneer alles is goedgekeurd, kunnen de blog artikelen online worden geplaatst! Geniet van de voordelen van een blog op website.

Een goed voorbeeld van een blog website

Aanbevolen blogposts

Website met de kenmerken van een goede website op een half dichtgeklapte laptop