Vervangt ChatGPT de copywriter?

Artificial intelligenceCopywriting

Inhoudsopgave

Al vanaf dat copywriting tools zoals ChatGPT beschikbaar werden voor het grote publiek is er een discussie gaande. Vervangt ChatGPT de copywriter? Waar de ene groep hiervan overtuigd is, gelooft de andere groep dat menselijke tekstschrijvers altijd nodig zullen zijn.

ChatGPT is een geavanceerde taalmodel technologie die de manier waarop we content creëren van de een op andere dag heeft doen veranderen. Jongeren gebruiken het voor hun schoolopdrachten, mensen laten hun sollicitatiebrieven schrijven door AI en marketeers ontslaan hun copywriters omdat ChatGPT nu hun artikelen kan schrijven… Maar is dit wel zo slim? Wat is de waarde van een goede tekstschrijver in 2024?

Wat is Artificial Intelligence (AI)?

AI, ook wel artificial intelligence of kunstmatige intelligentie genoemd, is een vorm van computerprogrammering waarmee machines kunnen leren, handelen en denken op menselijk niveau. AI wordt vandaag de dag gebruikt om diverse alledaagse taken te automatiseren en veel individuen en bedrijven maken hier gebruik van. 

AI wordt al gebruikt in veel verschillende sectoren, waarvan de gezondheidszorg en de marketingsector slechts enkele voorbeelden zijn. Veel marketeers maken op diverse manieren van AI gebruik. Zo kan het een handig hulpmiddel zijn om klantgegevens te identificeren, maar ook wordt AI gebruikt om blogs, nieuwsbrieven en webteksten te schrijven.

ChatGPT is een enorm bekende AI-tool, maar hoe werkt het precies? De copywriting-tool gaat aan de slag met de input die jij het als gebruiker geeft. Het gebruikt de onderwerpen, kernzinnen en trefwoorden die je geeft en gaat op zoek in zijn enorme database. Een deel van deze databank wordt gevormd door al jouw eerdere opdrachten. Daardoor krijgt ChatGPT betere inzichten in jouw gewenste woordgebruik en tone of voice.

vervangt chatgpt de copywriter

Ben jij copywriter en wordt je nerveus van alle uitspraken over de toekomst van AI? 

ChatGPT vs. De copywriter: Vervangt ChatGPT de copywriter?

Wie wint de strijd: ChatGPT of de copywriter? Zowel AI als de mens heeft zo zijn voordelen, maar met wie willen bedrijven in de toekomst liever werken?

De voordelen van kunstmatige intelligentie

Veel tekstschrijvers zien ChatGPT als een ware concurrent. Maar waarom is dat precies? Nou, ten eerste is het verbazingwekkend hoe snel een AI-tool content creëert. Waar een copywriter soms uren nodig heeft om een sterke tekst te produceren, doet ChatGPT dit in enkele seconden. Voor veel bedrijven is dit enorm aantrekkelijk, omdat het de productiviteit verhoogt en tegelijkertijd de kosten verlaagt. Daarnaast stelt het ondernemingen in staat om snel in te gaan op trends.

Een ander voordeel van kunstmatige intelligentie is dat een tool als ChatGPT kan blijven leren. Zo kun je je prompts zodanig aanpassen dat de kwaliteit van het toekomstig werk alleen maar verbetert. Mensen kunnen natuurlijk ook leren, maar dit kost ons toch even wat meer tijd. Zo duurt het een Nederlandse copywriter die ook goed is in Engels uren om een tekst te vertalen, terwijl ChatGPT je tekst makkelijk kan vertalen. En niet alleen in het Engels, maar ook in het Spaans, Frans of Grieks, al dit binnen enkele minuten. 

AI is toch niet zo goed als velen denken

Natuurlijk zijn er ook veel verschillen tussen de mens en AI waarbij de mens de overhand heeft. Zo kenmerken copywriters zich door hun creatieve denken. ChatGPT denk enkel en alleen analytisch. Ook baseert de tool zich alleen op bestaande teksten in de database, hierdoor zijn de teksten geschreven door ChatGPT of gelijksoortige tools niet origineel of persoonlijk te noemen. 

vervangt chatgpt de copywriter

Wanneer je een tekst door ChatGPT wil laten schrijven, moet je de tool ook enorm veel gedetailleerde input bieden. Zo is het belangrijk om te laten weten in welke taal je je tekst opgeleverd wil hebben, hoeveel woorden de tekst moet zijn, wat de precieze tone of voice is en meer. Dit kost tijd en erg veel geduld, vooral als je nog niet helemaal tevreden bent met de uitkomst en deze moet redigeren. Dan kun je je tekst net zo goed door een professional laten schrijven, toch?

Ben je op zoek naar een sterke, creatieve en unieke tekst? Dan heb je toch echt een copywriter nodig.

De kracht van een échte copywriter

Menselijke emoties

Copywriters hebben iets wat AI mist, namelijk menselijke emoties. Deze emoties zijn enorm waardevol. Ze zorgen er namelijk voor dat wij deze kunnen verwerken in de teksten. Hierdoor zijn de teksten van copywriters ten opzichte van AI tools vaak een stuk stilistischer. Denk hierbij aan actieve, krachtige zinnen in de juiste tone of voice. 

Betrouwbare teksten

Wist je dat de gratis versie van ChatGPT enkel toegang heeft tot de informatie die tot januari 2022 op het internet werd geplaatst? Wanneer je dus een tekst wil schrijven over een recent onderwerp, zal de copy-tool je hier niet goed bij kunnen helpen. In sommige gevallen probeert ChatGPT zelfs informatie toe te voegen die niet correct is. Dit kan ertoe leiden dat de teksten gebaseerd zijn op incorrecte bronnen waardoor de gehele tekst niet langer als betrouwbaar gezien kan worden. Een copywriter met toegang tot het gehele internet zal voor je klaar staan om de meest betrouwbare teksten op te leveren. 

Creativiteit

Het is al eens eerder genoemd, maar AI baseert zich op een bestaand algoritme dat resulteert in analytische en formele teksten. Deze teksten missen vaak enige vorm van creativiteit. De teksten zijn saai, eentonig en spreken niet echt aan. Wanneer je teksten nodig hebt die anderen aanspreken, uniek zijn en de humoristische tone of voice van jouw merk gebruiken, is het niet aan te raden om een copy-tool in te zetten. Computers kunnen handig zijn, maar wij als mens zijn toch nog een stuk creatiever.  

Verstand van SEO

Heb je als doel om teksten te schrijven voor je website die ervoor zorgen dat je online vindbaarheid verbetert? Dan raden we af om copy-tools te gebruiken. Maar waarom? Daar zijn twee redenen voor: keyword stuffing en het Google algoritme.

  • Keyword stuffing: Voor een goede SEO tekst is het de bedoeling dat je gekozen keyword voldoende terugkomt in de tekst. Copywriters weten precies hoe vaak een zoekwoord in de tekst voor moet komen, maar AI-tools overdrijven hier nogal mee. Tools als ChatGPT gebruiken amper synoniemen, waardoor het zoekwoord te vaak in de tekst voorkomt. Dit wordt keyword stuffing genoemd. Google is hier totaal geen fan van en zal je dus niet belonen met een hoge positie in de zoekresultaten.
  • Google algoritme: Wie weet heb je de geruchten al gehoord, maar ook Google is niet erg blij met alle AI-tools. De tools zorgen er namelijk voor dat er sprake is van een toename aan content met een lage originaliteit. Hierdoor kan de zoekmachine minder goed voorzien in de behoefte van de zoeker. Dit heeft ook nadelen voor jou, aangezien Google je webpagina’s niet hoog zal ranken. 

AI als hulpmiddel

Dus, copywriter? Je hebt geluk! Mensen gaan namelijk veel liever samenwerking aan met andere mensen dan met een computer. Als mens ben je namelijk echt in staat om je publiek te raken! Dit betekent echter niet dat je AI aan de kant dient te schuiven als tekstschrijver. De verschillende taalmodel technologieën zijn erg handig in te zetten. Geen concurrent dus, maar een hulpmiddel. Maar hoe dan?

  • Last van een writer’s block? ChatGPT kan je helpen met bedenken van ideeën. Je kunt het gebruiken als een bron van inspiratie. Dit kan je uren aan tijd besparen!
  • Heb je al een tekst geschreven, maar moet deze op verschillende platformen geplaatst worden? Dan kan ChatGPT je teksten herschrijven voor deze kanalen. Een tekst voor op LinkedIn dient immers wat formeler te zijn dan een tekst voor op Instagram of Twitter.
  • Je kunt ChatGPT gebruiken om onderzoek te doen naar een bepaald onderwerp waar je over gaat schrijven. 

De toekomst van de copywriter

Je kunt je ingehouden adem uitblazen, hoor. De toekomst van tekstschrijvers ziet er gelukkig nog erg rooskleurig uit. Alle verschillende AI-tools die beschikbaar zijn, zullen je baan niet overnemen. Zo, dat is fijn! 

Heb je teksten nodig voor op je website en wil je die na het lezen van deze blog toch laten schrijven door een menselijke copywriter? Dan staan onze tekstschrijvers met veel enthousiasme voor je klaar.

Aanbevolen blogposts

Hoe wek je online vertrouwen?