Beter gevonden worden in Google? Volg deze 5 stappen!

Online MarketingSEO

Inhoudsopgave

Als ondernemer met een online aanwezigheid wil je natuurlijk worden gevonden door potentiële klanten. Een zoekmachine zoals Google kan je hierbij helpen. Dagelijks verwerkt de zoekmachine meer dan 8,5 miljard zoekopdrachten! Hoe kan jij beter gevonden worden in Google? Het antwoord luidt ‘SEO’. Lees verder om meer te leren over SEO, het belang hiervan en hoe jij je positie in de zoekmachines kunt verbeteren.

SEO: wat is het nou precies?

SEO staat voor search engine optimization. In het Nederlands noemen we dit zoekmachine optimalisatie. Deze optimalisatie verwijst naar het proces van het verbeteren van de zichtbaarheid van jouw website in zoekmachines zoals Google. Wanneer je je website hebt geoptimaliseerd zal dit leiden tot meer website bezoeken en conversie. 

En waarom is het zo belangrijk?

Maar waarom zou je SEO toepassen als je ook kunt betalen voor advertenties om de kwaliteit en kwantiteit van het verkeer naar je website te verhogen? De zoekresultaten die voortkomen uit SEO zijn voor veel zoekmachine gebruikers een stuk geloofwaardiger en ontvangen dan ook meer kliks dan betaalde advertenties. Daarnaast zorgt een goede SEO-strategie voor een continue en groeiende conversie stroom, zelfs op momenten dat er weinig aan wordt gedaan. Dit terwijl je voor een advertentie moet blijven betalen om verkeer binnen te halen.

Waarom is SEO zo belangrijk om beter gevonden te worden in google? Verschil tussen SEO en SEA

Jij wilt beter gevonden worden in Google, maar hoe?

Duidelijk, maar hoe werkt SEO in de praktijk en hoe kun jij SEO-technieken toepassen om meer verkeer naar je site te leiden? In dit blog zullen we uitleg geven aan de hand van een voorbeeld van een taartenbakker in Amsterdam.

1. Zoekwoordenonderzoek

Het ultieme doel van SEO is om gevonden te worden door mensen die geïnteresseerd zijn in jouw expertise, diensten of producten. Wanneer jij als taartenbakker in Amsterdam content voor je website wil creëren die goed rankt op Google, is het van groot belang om er eerst achter te komen waar jouw gewenste doelgroep naar op zoek is. Hier speelt zoekwoordenonderzoek een grote rol.

Vraag je af op welke zoekwoorden je gevonden wil worden. Als taartenbakker in Amsterdam wil je logischerwijs gevonden worden op termen als ‘taartenbakker in Amsterdam’, ‘Amsterdamse taartenbakker’ en ‘taarten in Amsterdam’.

Vergeet niet om onderscheid te maken tussen de zogenoemde short tail zoekwoorden en long tail zoekwoorden. Short tail zoekwoorden zijn zoektermen die bestaan uit één of twee generieke woorden. Een voorbeeld hiervan is ‘Taarten Amsterdam’. Dit soort zoektermen zijn erg breed en hebben vaak een hoog zoekvolume. Dit betekent echter ook dat veel concurrenten dezelfde termen gebruiken in hun content waardoor het jou moeilijker wordt gemaakt om een hoge positie in Google te verkrijgen.

Kies daarom niet enkel voor deze generieke zoektermen, maar ook voor long tail zoekwoorden. Dit zijn zoektermen van drie of meer woorden die een stuk specifieker zijn. Denk bijvoorbeeld aan ‘Verjaardagstaart bestellen Amsterdam Oost’. Deze zoekterm heeft een lager zoekvolume en daardoor is er minder sprake van concurrentie! 

Het effect van een zoekwoord. Long tail vs short tail zoekwoorden  - Beter gevonden worden in Google



Neem de tijd om een lijst samen te stellen van zoektermen die jij in de volgende stap kunt verwerken in je content. Kom je er niet uit? Maak dan gebruik van een tool zoals Google Zoekwoordplanner of SEMrush. Deze tools helpen je niet enkel met het bedenken van passende zoektermen, maar geven je ook inzichten in de competitie!

2. Contentcreatie

Wil je beter gevonden worden in Google? Dan is contentcreatie meer dan belangrijk! Wanneer je je lijst met zoektermen af hebt, kun je beginnen aan het optimaliseren of creëren van content voor op je website. Content kan van alles zijn! Denk aan blogs, landingspagina’s, casestudy’s, gidsen, whitepapers en meer. De contentvorm die je kiest is geheel aan jou, maar houd rekening met de basisregel die geldt voor elke contentstrategie: één pagina = één onderwerp = één focus zoekterm. Schrijf aan de hand van deze regel teksten die relevant en actueel zijn binnen jouw niche. Deze scoren over het algemeen beter in de zoekresultaten. 

Het is belangrijk om teksten te schrijven die zijn bedoeld voor jouw sitebezoekers. Ja, je wil dat zoekmachines jouw content goedkeuren, maar het is niet de bedoeling om een blogpost vol te gooien met een bepaalde zoekterm waar je op wilt ranken. Doe je dit wel, dan ziet Google dit als keyword-stuffing, een vorm van spam. Dit wil je dus voorkomen! Creëer dus niet voor een zoekmachine, maar schrijf in plaats hiervan voor je doelgroep. Enkel dan zul je beter gevonden worden in Google.

Samenvattend: een goede tekst is relevant en actueel en gericht op de doelgroep. Daarnaast raadt Google aan om teksten van zo’n 1000 tot 2000 woorden te publiceren. Dit soort langere artikelen worden beter beoordeeld door de zoekmachines. Zulke lange teksten kunnen vermoeiend zijn om te lezen. Vergeet daarom niet om visuals toe te voegen, zodat de tekst in behapbare stukjes aan de lezer geserveerd kan worden.

Ook deze visuals kunnen worden geoptimaliseerd. Vaak slaan mensen de foto’s die ze op hun pagina op onder een naam zoals IMG639.jpg. Op deze manier wordt de afbeelding nooit gevonden in een zoekmachine. Kies dus altijd voor een zoekmachinevriendelijke alt text die goed omschrijft wat er op de afbeelding te zien is.

De perfecte Alt tekst voor afbeeldingen om beter gevonden te worden in Google

Wil je beter gevonden worden in Google, maar vind je het een intimiderend idee om lange teksten te moeten schrijven voor je pagina? Probeer dan eerst onderzoek te doen naar de verschillende soorten content van jouw concurrenten. Wat schrijven zij en hoe doen ze dit precies? Kom je er nog niet uit of kun je er simpelweg geen tijd voor vrijmaken? Aarzel dan niet en huur een tekstschrijver in

3. Interne links 

Heb je je tekst inhoudelijk afgerond? Voeg dan nog wat interne links toe aan je content. Dit zijn links die verwijzen naar een andere pagina op jouw website. Heb je bijvoorbeeld een blog geschreven met als titel “Gezonde alternatieven voor traditionele taart recepten”? Dan is het een goed idee om in de tekst een link te verwerken die de bezoeker leidt naar een ander blog genaamd “Verrassende veganistische taart recepten”. 

Deze links dragen bij aan de gebruiksvriendelijkheid en de structuur van je site! Google hecht hier waarde aan en beloond je dus met een hogere positie in de zoekresultaten. Wil je beter gevonden worden in Google of andere zoekmachines, plaats dan slimme links in je teksten!

Voor zoekmachines is het niet enkel handig om interne links te plaatsen, ook is het vergaren van externe links van groot belang.

4. Linkbuilding

Wil je beter gevonden worden in Google? Doe dan wat onderzoek naar linkbuilding. Google plaatst jouw webpagina hoger op het moment dat deze pagina een hoge autoriteit heeft. Deze autoriteit kun je vergaren door content van sterke kwaliteit te plaatsen, maar dit alleen is niet genoeg. Zoekmachines zijn constant op zoek naar bevestiging dat jouw pagina relevant is. Om meer autoriteitspunten van Google te verdienen is het belangrijk dat andere websites naar jouw pagina linken.

Het proces van het vergaren van deze externe links, ook bekend als backlinks, wordt linkbuilding genoemd. Doe onderzoek naar websites die schrijven over onderwerpen waar jij ook over schrijft. In het geval van een taartenbakker uit Amsterdam is het een goed idee om op zoek te gaan naar blogs die schrijven over zoete lekkernijen en de beste bakkerijen in de Amsterdamse buurten! Stuur hen een mailtje en vraag vriendelijk of zij een linkje naar jouw site op hun blog willen plaatsen.

Let op, het is hier niet de bedoeling dat je zo veel mogelijk blogs mailt en vraagt om een link. Google beloont namelijk enkel linkjes van sites met een hoge autoriteit. Houd dus niet alleen rekening met de hoeveelheid links, maar ook met de kwaliteit ervan. 

5. Gebruiksvriendelijke website

Zoekmachines houden van gebruiksvriendelijke websites. Hoe beter de gebruiksvriendelijkheid, des te beter je gevonden zult worden in Google. Maar hoe zorg je voor een prettige gebruikerservaring? Ten eerste is het van enorm belang dat je een responsive website hebt. Dit houdt in dat jouw site zich automatisch aanpast naar het formaat van ieder scherm: van laptop tot mobiel en tablet tot desktop. Dit draagt bij aan de tevredenheid van de paginabezoekers!

Responsive website design - Beter gevonden worden in Google


Een tweede factor die een grote rol speelt bij de gebruiksvriendelijkheid van jouw webpagina’s is de laadtijd. Is jouw website snel, dan wordt je hiervoor beloond! Duurt het echter meerdere seconden voordat je website laadt? Dan heeft dit een negatieve invloed op je ranking in Google en soortgelijke zoekmachines. Handige tools die je kunt gebruiken om erachter te komen wat de laadtijd van jouw website is, zijn GTmetrix en Google PageSpeed.

In het geval dat de laadtijd van jouw website laag is, kun je een aantal dingen doen om je website te verbeteren:

  • Verklein het bestandsformaat van de afbeeldingen op je website. Als vuistregel kun je een grootte van maximaal 100KB aanhouden. 
  • Maak gebruik van ‘lazy load’. Afbeeldingen onderaan de pagina worden pas zichtbaar wanneer de bezoeker naar beneden scrollt.
  • Verwijder plug-ins die niet noodzakelijk zijn.

Een derde factor die bijdraagt aan de gebruiksvriendelijkheid van jouw site is de veiligheid ervan. Zoekmachines zullen beveiligde sites altijd voorrang geven in de zoekresultaten. Is jouw website nog niet veilig? Installeer dan direct een SSL-certificaat

Wil je beter gevonden worden in Google? Dan is het proces van zoekmachine optimalisatie je beste vriend. Wel is het belangrijk om erbij te vermelden dat je niet moet verwachten dat SEO al binnen twee weken resultaat oplevert. Gemiddeld kan het vier tot twaalf maanden duren voordat de eerste aanzienlijke resultaten zichtbaar worden. Houd hier rekening mee en geef dus niet op!

SEO uitbesteden

Zo, dat is nogal wat! SEO is een tijdrovend proces waar veel moeite en geduld in zit. Het is daarom ook goed voor te stellen dat je deze taken uit handen wil geven. 

Wil je beter gevonden worden in Google? Bij Gaia Digital helpen we je graag bij het optimaliseren van jouw site zodat deze droom realiteit kan worden. Dit vereist een goed en uitgedacht proces. Bij Gaia Digital volgen we het volgende stappenplan:

  1. Kennismaking: Zoals eerder al benoemd is SEO een proces wat pas binnen enkele maanden resultaat oplevert. Het is dus erg belangrijk dat wij beide weten met wie we samenwerken. Daarnaast komen wij graag te weten wat jullie wensen en doelen zijn. Het is belangrijk om de resultaten te meten, dus in deze fase zullen wij ook een SEO-audit uitvoeren. 
  2. Zoekwoordenonderzoek: Het SEO-proces start met zoekwoordenonderzoek. Eerst wordt er gekeken op welke zoekwoorden je al rankt in Google. Nu weten we waar verbetering valt te halen. Op basis van jullie wensen en doelen zal er een uitgebreid onderzoek worden gestart naar de beste zoektermen die verwerkt kunnen worden in jullie content.
  3. Contentplanning. Op basis van het zoekwoordenonderzoek zullen wij een contentplanning maken. Hier ontvangen wij uiteraard graag feedback op!  
  4. Analyse van de concurrentie. Om ervoor te zorgen dat jouw content te onderscheiden is van de concurrentie zal er een concurrentieanalyse worden uitgevoerd. Deze dient ter inspiratie, maar geeft ons ook informatie over hun werkwijze, posities in Google en backlinks.  Het is van groot belang om deze kennis te hebben voordat met de volgende stap gestart kan worden. 
  5. Contentcreatie. In deze fase wordt de content daadwerkelijk gecreëerd. Deze zullen we je presenteren zodat hier feedback op kan worden gegeven. 
  6. Linkbuilding: In gevallen van blogs, artikelen, whitepapers en casestudy’s zullen wij contact zoeken met eigenaren van andere websites om te vragen om een backlink. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, draagt deze bij aan de autoriteit van jouw site.
  7. Tussentijdse voortgangsrapportage: Maandelijks zullen de resultaten in de gaten gehouden worden. Op basis van deze voortgangsrapportage kunnen wij bepalen waaraan gesleuteld dient te worden. Deze resultaten zullen we uiteraard met je delen. Bij Gaia Digital zijn we altijd transparant en eerlijk!

SEO kan veel van je tijd in beslag nemen en daarom bieden wij graag de extra hulp. Door middel van een nauwe samenwerking zorgen we ervoor dat je beter gevonden wordt in de zoekmachines. Wij hebben er zin in! Jij ook? 

Aanbevolen blogposts

Website met de kenmerken van een goede website op een half dichtgeklapte laptop